Er zijn veel parallellen met de mijnbouw bij het ontgraven van de dwarsverbindingen. Elke 1,5 meter wordt een laag beton op
de bevroren grond gespoten om de grond te stabiliseren: zwaar werk.
Links: Het aanbrengen van het raster voor de hittewerende bekleding. Foto's: Duo-foto.
met regen in de tunnel en komt er met zon uit. In de
tunnel heb je geen idee hoe het buiten is. De mannen
zijn acht uur achter elkaar aan het werk.
'Op een gegeven moment, we waren al heel ver
gevorderd, besefte ik dat de uitgang van de tunnel
twee kilometer verderop lag. Dat is het meest kwets
bare moment als je bouwt, want zolang je niet weer
boven bent, heb je maar één uitgang. En die uitgang
komt steeds verder weg te liggen.' Op het laatst waren
de mannen daardoor al een uur onderweg op weg
naar de boormachine en een uur terug. Er is toen een
discussie gestart of die uren ook werkuren waren of
dat die als reistijd gerekend moesten worden.
Op een gegeven moment kwam toenmalig minis
ter Zalm op bezoek. Er reed nog geen treintje en dus
moesten we lopen. 'Eleen ging nog wel, maar terug
moest je stijl omhoog klimmen', herinnert Sonlce zich.
'Zalms das en jas gingen uit en hij zweette enorm.
"Gelukkig hebben we het droog gehouden" grapte een
gedeputeerde terug buiten. Zalm bekeek zijn kletsnat
te overhemd en proestte het uit.'
De Neeltje-Suzanna has emerged
'Het boren van een tunnel is in theorie saai, maar in
de praktijk heel enerverend. Er gebeurt altijd wel iets',
zegt Sonke. Zoals het treintje dat losgeslagen was,
23 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3