Er zijn veel parallellen met de mijnbouw bij het ontgraven van de dwarsverbindingen. Elke 1,5 meter wordt een laag beton op de bevroren grond gespoten om de grond te stabiliseren: zwaar werk. Links: Het aanbrengen van het raster voor de hittewerende bekleding. Foto's: Duo-foto. met regen in de tunnel en komt er met zon uit. In de tunnel heb je geen idee hoe het buiten is. De mannen zijn acht uur achter elkaar aan het werk. 'Op een gegeven moment, we waren al heel ver gevorderd, besefte ik dat de uitgang van de tunnel twee kilometer verderop lag. Dat is het meest kwets bare moment als je bouwt, want zolang je niet weer boven bent, heb je maar één uitgang. En die uitgang komt steeds verder weg te liggen.' Op het laatst waren de mannen daardoor al een uur onderweg op weg naar de boormachine en een uur terug. Er is toen een discussie gestart of die uren ook werkuren waren of dat die als reistijd gerekend moesten worden. Op een gegeven moment kwam toenmalig minis ter Zalm op bezoek. Er reed nog geen treintje en dus moesten we lopen. 'Eleen ging nog wel, maar terug moest je stijl omhoog klimmen', herinnert Sonlce zich. 'Zalms das en jas gingen uit en hij zweette enorm. "Gelukkig hebben we het droog gehouden" grapte een gedeputeerde terug buiten. Zalm bekeek zijn kletsnat te overhemd en proestte het uit.' De Neeltje-Suzanna has emerged 'Het boren van een tunnel is in theorie saai, maar in de praktijk heel enerverend. Er gebeurt altijd wel iets', zegt Sonke. Zoals het treintje dat losgeslagen was, 23 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 25