Éilfc is i M, my- i i tijdelijk in zomerwoningen in en rond Terneuzen. 'Ze zullen de omgeving wel missen, want ze hadden het uitstekend naar hun zin.' Officieel is Nederlands de voertaal, maar meestal spraken de mannen een mengeling van Duits en Engels. Een tunnelsegment heet een tubbing, boren wordt vortrieb genoemd. De boormachine fahrt. Een boorploeg bestaat uit 35 man. Bij de ringbouw bestaat een team uit twee ringbouwers en een bestuurder, de Schildfahrer. Ze doen een paar ringen per dag, ruim tweeëneenhalf jaar jaar lang. 'De man nen kennen elkaar door en door. Ze hebben aan een kreet genoeg. Wij weten niet wat ze bedoelen, zij begrijpen elkaar precies.' Op de TBM is een minikan- tine gebouwd: een keet waar een koffieapparaat staat en een tafel met wat stoelen. De mannen praten er over van alles, maar de tunnel is toch gespreksonder werp nummer één. Angstzweet De vergelijking tussen tunnel- en mijnbouw is snel gemaakt. Aan de verbindingen tussen de twee tunnels hebben echte mineurs gewerkt. 'Het is heel warm in de tunnel', weet Sonke. 'Soms loopt de temperatuur op tot 35 graden Celsius. Dat komt door de motoren. Het is zwaar werk, ook door de desoriëntatie: je gaat 22 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 24