Éilfc is i
M,
my- i i
tijdelijk in zomerwoningen in en rond Terneuzen.
'Ze zullen de omgeving wel missen, want ze hadden
het uitstekend naar hun zin.' Officieel is Nederlands
de voertaal, maar meestal spraken de mannen een
mengeling van Duits en Engels. Een tunnelsegment
heet een tubbing, boren wordt vortrieb genoemd. De
boormachine fahrt.
Een boorploeg bestaat uit 35 man. Bij de ringbouw
bestaat een team uit twee ringbouwers en een
bestuurder, de Schildfahrer. Ze doen een paar ringen
per dag, ruim tweeëneenhalf jaar jaar lang. 'De man
nen kennen elkaar door en door. Ze hebben aan een
kreet genoeg. Wij weten niet wat ze bedoelen, zij
begrijpen elkaar precies.' Op de TBM is een minikan-
tine gebouwd: een keet waar een koffieapparaat staat
en een tafel met wat stoelen. De mannen praten er
over van alles, maar de tunnel is toch gespreksonder
werp nummer één.
Angstzweet
De vergelijking tussen tunnel- en mijnbouw is snel
gemaakt. Aan de verbindingen tussen de twee tunnels
hebben echte mineurs gewerkt. 'Het is heel warm in
de tunnel', weet Sonke. 'Soms loopt de temperatuur
op tot 35 graden Celsius. Dat komt door de motoren.
Het is zwaar werk, ook door de desoriëntatie: je gaat
22 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3