Evert Sonke (31) weet het zeker: de Westerscheldetunnel is zijn levenswerk. Als deelprojectleider uitvoering voor de N.V. Westerscheldetunnel was hij verantwoor delijk voor de coördinatie van de ondergrondse werkzaamheden. Vanaf juli 1996 tot de voltooiing van het boorproces in mei 2002 is hij met de tunnel bezig geweest. Een uniek project waar hij bijzonder trots op is. Niet alleen omdat het de langste verkeerstunnel van Nederland is, maar ook omdat hij op die diepte in een slappe bodem is gegraven. 'Als ik straks met mijn dochter door de tunnel rijd, kan ik zeg gen: "Deze tunnel heb ik mee helpen maken".' Karen Kroese Om een tunnel te boren moet je eerst tunnelboorma chines (TBM) hebben. Die rollen niet dagelijks van de lopende band af, maar moeten speciaal worden bedacht en gemaakt. Elke TBM is ontworpen en geproduceerd voor die ene tunnel, op die diepte, voor die bodem soort. De manier van bouwen bij de Westerschelde tunnel is uniek omdat tegelijk met het plaatsen van de betonnen ringen ook de kelders en de wegfundaties worden gerealiseerd. Er waren twee machines nodig. De onderdelen kwamen uit heel Europa: Frankrijk, Zwitserland en Engeland. De machines zijn in Duitsland door de firma Herrenknecht in elkaar gezet en getest. 'Je kunt bij het testen natuurlijk geen grond afgraven', legt Evert Sonke uit, 'je kunt wel de bewegingen die de machine moeten maken, controleren. Draait hij de goede kant op? Is de snelheid juist? Dat soort dingen.' Na de test wordt de machine uit elkaar gehaald en getransporteerd naar Terneuzen. Op de bouwplaats was inmiddels een startschacht gemaakt. Daar werd de tunnelboormachine in elkaar gezet. 18 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 20