Evert Sonke (31) weet het zeker: de Westerscheldetunnel is zijn levenswerk. Als
deelprojectleider uitvoering voor de N.V. Westerscheldetunnel was hij verantwoor
delijk voor de coördinatie van de ondergrondse werkzaamheden. Vanaf juli 1996 tot
de voltooiing van het boorproces in mei 2002 is hij met de tunnel bezig geweest.
Een uniek project waar hij bijzonder trots op is. Niet alleen omdat het de langste
verkeerstunnel van Nederland is, maar ook omdat hij op die diepte in een slappe
bodem is gegraven. 'Als ik straks met mijn dochter door de tunnel rijd, kan ik zeg
gen: "Deze tunnel heb ik mee helpen maken".'
Karen Kroese
Om een tunnel te boren moet je eerst tunnelboorma
chines (TBM) hebben. Die rollen niet dagelijks van de
lopende band af, maar moeten speciaal worden bedacht
en gemaakt. Elke TBM is ontworpen en geproduceerd
voor die ene tunnel, op die diepte, voor die bodem
soort. De manier van bouwen bij de Westerschelde
tunnel is uniek omdat tegelijk met het plaatsen van de
betonnen ringen ook de kelders en de wegfundaties
worden gerealiseerd. Er waren twee machines nodig.
De onderdelen kwamen uit heel Europa: Frankrijk,
Zwitserland en Engeland. De machines zijn in Duitsland
door de firma Herrenknecht in elkaar gezet en getest.
'Je kunt bij het testen natuurlijk geen grond afgraven',
legt Evert Sonke uit, 'je kunt wel de bewegingen die
de machine moeten maken, controleren. Draait hij de
goede kant op? Is de snelheid juist? Dat soort dingen.'
Na de test wordt de machine uit elkaar gehaald en
getransporteerd naar Terneuzen. Op de bouwplaats
was inmiddels een startschacht gemaakt. Daar werd
de tunnelboormachine in elkaar gezet.
18 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3