Doeke D. Roos De loodsing op Antwerpen wordt uitgevoerd door Belgische en Nederlandse loodsen in een percentuele verdeling van respectievelijk 72,5 en 27,5 procent. Deze verdeling kwam in 1939 tot stand nadat de loodsdienst gedurende een periode van honderd jaar concurrerend was geweest. De vaarweg over de Westerschelde heeft een zeer bochtig karakter en kent sterke dwarsstromen. Beruchte bochten zijn de Bocht van Walsoorden en de Bocht van Bath. Daar waar de tunnel nabij Terneuzen de vaarweg kruist is deze heel eng. De afstand tussen Vlissingen en Antwerpen over deze zich steeds verder vernauwende rivier is meer dan 80 km. Met ongeveer 70.000 scheepvaartbewe gingen per jaar is de Rede van Vlissingen een de drukste vaarwaters ter wereld. Alle schepen krijgen een loods aan brood. Ondanks de overduidelijk aan wezigheid van het loodswezen in Vlissingen is de kennis over het loodsberoep zelfs daar gering. Vele Vlissingers vragen zich af wat de taak en functie is van die man die zich met tas en zwemvest in de Koopmanshaven aan boord begeeft van dat snelle redevaartuig. Wegwijzer en raadgever van de kapitein; dat was de aloude benaming voor de loods en zijn werk. Een 15 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 17