Ellewoutsdijk en Terneuzen (tracé 3); Oostelijk van
Ellewoutsdijk en Terneuzen (tracé 4 west); Kruiningen
- Perkpolder met handhaving van een volwaardig veer
tussen Vlissingen en Breskens (tracé 5). Tracé 5 leek
het milieuvriendelijkst. Bij een keuze voor tracé 3 of 4
zou er bij Vlissingen - Breskens een fiets- en voetveer
komen. Alle andere tracé's, inclusief de suggestie van
de gemeente Borsele (westelijk van het huidige tracé),
verdwenen van tafel. Wel is in een aanvulling op de
MER dit laatste tracé nog nader onderzocht, tegelijk
met een aanvullend onderzoek over geboorde tunnels.
In 1991 werd na een uitvoerige procedure met veel
inspraakmogelijkheden voor tracé 3 gekozen. Vertegen
woordigers van landbouworganisaties en de natuur- en
milieubeweging protesteerden. In de gemeente Borsele
ontstond veel verzet van zowel de bevolking als het
gemeentebestuur. Die vreesden voor de zoveelste aan
tasting van het leefgebied. Bevolking en gemeente
vochten de zaak tot de Raad van State aan nadat de
provincie in 1993 een planologische aanwijzing gaf,
het gekozen tracé in een bestemmingsplan te verta
len. Borsele legde zich daar niet bij neer en werd door
de Raad van State in het gelijk gesteld op grond van
de overweging dat toen de aanwijzing gegeven werd
er onvoldoende zekerheid was over de financiering
van het project. Uiteindelijk is er met zowel de
gemeente Borsele als met de gemeente Terneuzen
een bestuursovereenkomst gesloten om het tracé in
bestemmingsplannen te regelen en verder de nodige
medewerking te krijgen. Tegen die plannen en ook
later tegen de aanvraag van de nodige vergunningen
zijn door landbouwers die hun grond moesten afstaan
en bewoners van dorpen als Ellewoutsdijk en Borsele
bezwaren ingediend. Er is zoveel mogelijk met de
bezwaren rekening gehouden maar uiteindelijk zijn
de bestemmingsplannen vastgesteld.
Een geboorde tunnel
Voor de bouw is in het begin nog onderhandeld met
de oude bouwcombinatie en met een nieuwe combi
natie TBM (Tolbrug Maatschappij), maar de onder
handelingen mislukten. Er bleven te veel risico's over
die de overheid voor zijn rekening zou moeten nemen.
Bovendien was er EG-wetgeving gekomen die een
Europese aanbesteding voor dit soort grootschalige
projecten voorschreef. Die werd door de provincie in
twee gedeelten gedaan. Een preselectie en daarna een
selectie met het doel een overeenkomst te sluiten om
een aanbieding te doen voor het ontwerp en het bouwen.
Van de zes combinaties die meededen met de preselec
tie, kwamen er vier voor het doen van een aanbieding
in aanmerking. Twee sloten een contract: de huidige
bouwer KMW (Kombinatie Middelplaat Westerschelde)
en KWOV (Krupp en Bilfinger Berger). Na een periode
van ongeveer een jaar waren de aanbiedingen gereed.
De keuze viel op KMW vanwege de prijs en de technische
oplossingen. In de jaren tot 1996 is overleg gevoerd
over verlaging van de prijs en technische aanpassingen
onder andere in verband met aanpassingen van het tracé.
Om de boor- en bouwrisico's sterk te verminderen en
Op 17 december 1989 voerden motorrijders in Vlissingen actie tegen het verhogen
van de veertarieven. Foto: j. Wolterbeek.
li Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3