Ellewoutsdijk en Terneuzen (tracé 3); Oostelijk van Ellewoutsdijk en Terneuzen (tracé 4 west); Kruiningen - Perkpolder met handhaving van een volwaardig veer tussen Vlissingen en Breskens (tracé 5). Tracé 5 leek het milieuvriendelijkst. Bij een keuze voor tracé 3 of 4 zou er bij Vlissingen - Breskens een fiets- en voetveer komen. Alle andere tracé's, inclusief de suggestie van de gemeente Borsele (westelijk van het huidige tracé), verdwenen van tafel. Wel is in een aanvulling op de MER dit laatste tracé nog nader onderzocht, tegelijk met een aanvullend onderzoek over geboorde tunnels. In 1991 werd na een uitvoerige procedure met veel inspraakmogelijkheden voor tracé 3 gekozen. Vertegen woordigers van landbouworganisaties en de natuur- en milieubeweging protesteerden. In de gemeente Borsele ontstond veel verzet van zowel de bevolking als het gemeentebestuur. Die vreesden voor de zoveelste aan tasting van het leefgebied. Bevolking en gemeente vochten de zaak tot de Raad van State aan nadat de provincie in 1993 een planologische aanwijzing gaf, het gekozen tracé in een bestemmingsplan te verta len. Borsele legde zich daar niet bij neer en werd door de Raad van State in het gelijk gesteld op grond van de overweging dat toen de aanwijzing gegeven werd er onvoldoende zekerheid was over de financiering van het project. Uiteindelijk is er met zowel de gemeente Borsele als met de gemeente Terneuzen een bestuursovereenkomst gesloten om het tracé in bestemmingsplannen te regelen en verder de nodige medewerking te krijgen. Tegen die plannen en ook later tegen de aanvraag van de nodige vergunningen zijn door landbouwers die hun grond moesten afstaan en bewoners van dorpen als Ellewoutsdijk en Borsele bezwaren ingediend. Er is zoveel mogelijk met de bezwaren rekening gehouden maar uiteindelijk zijn de bestemmingsplannen vastgesteld. Een geboorde tunnel Voor de bouw is in het begin nog onderhandeld met de oude bouwcombinatie en met een nieuwe combi natie TBM (Tolbrug Maatschappij), maar de onder handelingen mislukten. Er bleven te veel risico's over die de overheid voor zijn rekening zou moeten nemen. Bovendien was er EG-wetgeving gekomen die een Europese aanbesteding voor dit soort grootschalige projecten voorschreef. Die werd door de provincie in twee gedeelten gedaan. Een preselectie en daarna een selectie met het doel een overeenkomst te sluiten om een aanbieding te doen voor het ontwerp en het bouwen. Van de zes combinaties die meededen met de preselec tie, kwamen er vier voor het doen van een aanbieding in aanmerking. Twee sloten een contract: de huidige bouwer KMW (Kombinatie Middelplaat Westerschelde) en KWOV (Krupp en Bilfinger Berger). Na een periode van ongeveer een jaar waren de aanbiedingen gereed. De keuze viel op KMW vanwege de prijs en de technische oplossingen. In de jaren tot 1996 is overleg gevoerd over verlaging van de prijs en technische aanpassingen onder andere in verband met aanpassingen van het tracé. Om de boor- en bouwrisico's sterk te verminderen en Op 17 december 1989 voerden motorrijders in Vlissingen actie tegen het verhogen van de veertarieven. Foto: j. Wolterbeek. li Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 13