Open Universiteit wordt al gezegd: ga maar naar Breda. Voor de Sociale Verzekeringsbank kan je straks wellicht naar Dordrecht. Straks heb je hier kortom een prachtige groene oase, maar moet je wel een paar keer per week naar Rotterdam om allerhande zaken te regelen. Is dat wat we willen? Realiseer je dat de WCT een belangrijke stimulans zal zijn voor wat ik noem het creëren van toegevoegde waarde. We moeten ons niet alleen richten op overslag en transport. Laat auto's uit Japan komen om ze hier te voorzien van accessoires, laten we hier die partijen Nike's afmaken. Daardoor ontstaat nieuwe bedrijvigheid en wordt werkgelegenheid geschapen. Hoe ziet u de toekomst van Zeeland? Ik verwacht na de opening van de Westerscheldetunnel onder meer een sociaal-culturele toenadering van Zeeland en Vlaanderen. Je ziet het nu al een beetje aan het Zeeland Nazomerfestival, hoe grensoverschrij dend die is. Dat soort zaken bevordert het Zeelandstad- idee. Verder moeten we vasthouden aan goed, conse quent bestuur op provinciaal niveau. Dat het land schap niet wordt verziekt door gemeentes die ineens ergens plompverloren wat containers neerzetten. Dan krijg je onherroepelijk de ruimtelijke ordeningellende waar plaatsen als Egmond en Castricum mee kampen. Ten slotte moeten we ons realiseren dat Zeeland zit ingeklemd tussen Antwerpen en Rotterdam. De gebieden daartussen groeien dicht; Breda explodeert, Etten-Leur heeft over tien jaar zestigduizend inwo ners. Al die mensen komen straks naar onze kust. Hoe ga je daarmee om, dat wordt een cruciale kwes tie. Als voorzitter van de Maatschappij voor Nijverheid en Handel heejt u in elk geval een podium om ongebon den de aandacht te vestigen op dat soort vraagstukken. Zeg maar gerust dat wij fungeren als een luis in de pels. Waar nodig gaan we tegen het bestuur in. Rammen we er tegenin. Maar we dragen op onze ter reinen (ICT, toerisme en watergebonden bedrijvig heid) altijd oplossingen aan. We proberen op een con structieve, kritische manier de rol van aanjager te ver vullen in Zeeland. En dat is hard nodig ook. O Met dank aan Robbert Jan Swiers uit wiens interview met Koos Scherphuis voor De Boekenkast van dit nummer mede geput is. Die man heeft volgens mij een tweede huis op Schouwen. Wil rust en groen. Maar is hij ooit econo misch afhankelijk geweest van Zeeland? Ik vind het gênant dat zo'n man zich een mening vormt over Zeeland. Iedereen kiest in het debat over de WCT zijn eigen getallen. Gebruikt cijfers die het meest emotio neel overkomen, rukt ze uit zijn verband en opent de aanval. En waar hebben we het nou helemaal over. Die WCT gaat pas over tien jaar vol draaien en levert dan 4000 containerbewegingen per etmaal en 2400 bewegingen van werknemers op. In wat voor opzicht is de WCT cruciaal voor de toe komst van Zeeland? Als we in Zeeland de voorzieningen voor welzijn, zorg en cultuur op peil willen houden, dan moeten we zor gen voor een gezonde economische groei. De laatste tien jaar bleef die groei gemiddeld twee procent achter bij de rest van Nederland en dat we er in die tijd nog redelijk uitsprongen, kwam door de geweldige trafie ken van Dow, Hoechst en een paar andere bedrijven. Geen goede zaak, de boel brokkelde af en iedereen riep dat er wat moest gebeuren. Een impuls buiten de toeristische sector hadden we nodig en komt die er dan in de vorm van de WCT beginnen we en masse te steigeren. Ik begrijp het niet. Want bedenk hoe ern stig de gevolgen kunnen zijn. In de discussie over de 5 Zeeuws Tijdschrift 2002/5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 7