Signalementen 'Zeeuwse' waterstaatsgeschiedenis in Japan en Nederland samenstelling jAN j.B. KUIPERS Yoshiyuki Kamibayashi, Johannis de Rijke; de ingenieur die de Japanse rivieren weer tot leven bracht; vert. en bew. Noriko en Pim de Vroomen. Zutphen: Walburg Pers, 2001. 255 blz., ISBN 90.5730.183.0, 31,95. Willem van der Ham, Heersen en Beheersen. Rijkswaterstaat in de twintigste eeuw. Zaltbommel: Europese Bibliotheek, 1999. 415 blz., ISBN 90 288 1525 2, 31,50. Toon Bosch, Om de macht over het water. De nationale waterstaatsdienst tussen staat en samenleving iyg8-i84g. Zaltbommel: Europese Bibliotheek, 2000. 247 blz., ISBN 90 288 1542 2, 31,50. Het leven van ingenieur Johannis de Rijke (1842-1913), geboren te Colijnsplaat, speelde zich voor het belang rijkste deel vér van zijn geboortegrond en vaderland af. Vooral daarom is deze waterstaatspionier, die in Japan een positie wist te bereiken gelijk aan die van staatssecretaris hier, in eigen land tot voor kort onbe licht gebleven. Door Japanse initiatieven is dit veranderd: een De Rijkemonument in Colijnsplaat, een boek van vakgenoot Kamibayashi. Denk je aan De Rijke, dan komt tegelijk de figuur van Adriaan Hollestelle (1832-1922) in gedachten: tijd genoot, waterstaatsman en steil calvinist als De Rijke, maar verder in alles diens tegenhanger. Hollestelle was een man die zich vastbeet in het waterstaatkundig wel en wee én de historische geografie van zijn geboorteland; gecombineerd met zijn sombere, tob bende en zelfs rancuneuze aard maakte dit hem tot iemand die niet voorbij de eigen dijk wist te kijken. De Rijke's levensloop daarentegen heeft een - welis waar niet bewust nagestreefd - kosmopolitisch tintje, alhoewel het merk van fijnchristelijk (klein)burgerdom ook Johannis de Rijke altijd bleef aankleven. De loopbaan van De Rijke nam een beslissende wending toen de Japanse regering omstreeks 1868 de hulp inriep van buitenlandse technici, om de infra structuur van het land te verbeteren. Onder de dertien Nederlandse technici bevond zich ook Johannis de Rijke, die in 1873 met zijn hoger geplaatste collega Escher, later zijn vriend, naar Japan ging om te wer ken aan een grootschalige renovatie van het stroom gebied van enkele rivieren, die veel schade en ellende teweegbrachten. Nederlandse ingenieurs hadden een gunstige reputatie in Japan, mede door slechte erva ringen met 'beunhazen' uit andere westerse landen, maar ook wegens de lange geschiedenis van Nederlands- Japanse betrekkingen, die min of meer begonnen met het arriveren van het onttakelde schip de 'Liefde' voor de Japanse kust in 1600. De nuances van het standsverschil De Rijke begon in een lage rang, maar maakte door zijn kwaliteiten snel promotie. De door hem en Escher ontworpen werken aan de Yodo, de Kiso en andere rivieren stopten de overstromingen en zorgden voor een positieve ontwikkeling van landschap en natuur; dit alles maakte van De Rijke een gevierd man die zelfs kaalgeslagen bergen weer rijk begroeid wist te krijgen. Vanaf 1891 was hij werkzaam voor het Japanse ministerie van Verkeer en Waterstaat, waar hij zich ondanks zijn populariteit en de waarde ring die hem te beurt viel toch achterstelling bij autochtone collega's moest laten welgevallen. Ook werden belangrijke delen van zijn werk domweg geannexeerd als Japanse ontwerpen. Bitterheid hier over ontbreekt echter, vreemd genoeg, vrijwel in De Rijke's nagelaten correspondentie. Yoshiyuki Kamibayashi beschrijft de geschiedenis en historische geografie van het geboorteland van zijn protagonist op ietwat wonderlijke en zeker niet foutlo ze wijze. Anderzijds weet hij wél treffend bepaalde Nederlandse sociologische eigenaardigheden van de 57 Zeeuws Tijdschrift 2002/5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 59