Anno 1631. De overwinning op het Slaak. Barend Wijnveld jr. (Amsterdam 1820 - Haarlem 1902) Olieverf op doek, 59 x 42,5 cm. Inv. A 5022. Collectie: Amsterdams Historisch Museum. 'De tegen een hoog losgeld vrijgelaten graaf Jan van Nassau en de prins van Barbangon voeren met een Spaans-Belgisch leger van zes duizend man de Schelde af om Zeeland te veroveren. Zij ontmoetten op het Slaak, ten noorden van Tholen, de Hollandse en Zeeuwse vloot. Deze stond onder bevel van vice-admiraal Marinus Hollare. In een hevig gevecht verijdelde deze de aanval van de vijand. Hij ver nielde diens schepen en nam bijna al diens volk gevangen. Craaf Jan van Nassau en de prins van Barbangon ontsnapten echter in een kleine roeiboot. mist ervoor dat de strijd gestaakt moest worden. Omdat de Spanjaarden vreesden dat Hollare een verrassingsaanval zou uitvoeren en niet wisten van welke kant hij zou komen, gingen ze in grote getale van boord. Hollare liet echter zijn vloot voor anker gaan en wachtte de ochtend af. Toen de mist in de vroege ochtend was opgetrokken, lichtte hij het anker en trof de Spaanse vloot grotendeels verlaten aan. Slechts dertien schepen bleken nog bemand te zijn. De overwinning voor de Staatsen was compleet: circa tachtig vaartuigen, 188 kanonnen, 12.000 pond bus kruit en veel bouwmateriaal werden buitgemaakt. 4700 Spanjaarden werden krijgsgevangen gemaakt. Als gevolg van de nederlaag keerde het Spaanse land leger onverrichter zake terug naar Ekeren. De slag op het Slaak was het laatste treffen op zee tijdens de Tachtigjarige Oorlog tussen Spanje en de Republiek. De olieverfschets Anno 1631. Het is volle maan. Een Staatse sloep vol soldaten wordt in de richting van een Spaans oorlogsschip geroeid. In de verte staat een schip in brand en zijn nog andere schepen vaag te zien. Het Spaanse schip ligt er verlaten bij in het water. Dit klopt niet met de werkelijkheid want pas de volgende ochtend wanneer de mist is opgetrokken worden de Spaanse schepen door de Staatsen zonder bemanning aangetroffen. De Spaanse vloot bestond uit sloepen, pontons en platbo dems, en niet uit oorlogsschepen zoals afgebeeld. De strijd speelde zich af bij volle maan en niet in de och tend. De grotendeels verlaten Spaanse vloot kon niets anders doen dan zich de andere ochtend overgeven. Wijnveld heeft twee fasen uit de slag met elkaar vermengd waardoor gezien de werkelijke gebeurtenis sen een ongeloofwaardige situatie ontstaat. Misschien is de donkerte van de nacht bedoeld om het spanningselement te verhogen. Bij alle overige contemporaine afbeeldingen wordt de slag bij daglicht uitgebeeld. Op de gravure uit het boek van Isaac Commelijn en het schilderij van Abraham de Verwer worden grote zwarte rookwolken afgebeeld, tekens dat de strijd (die gedurende de nacht is gestreden) nog in volle gang is. Ook hier zien we dus hetzelfde euvel als bij Wijnveld, met dit ver schil dat de gebeurtenissen van de afgelopen nacht hier naar de dag zijn verplaatst. Enkel Simon de Vlie gers schilderij 'Slag op 't Slaak' (geschilderd in 1631, olieverf op doek. Museum Markiezenhof Bergen op Zoom) geeft een vrij getrouwe weergave van de nacht van 12 op 13 september 1631. Geen volle maan, geen 50 Zeeuws Tijdschrift 2002/5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 52