woorden op de beslissende vragen: wie is de ander, wie ben ik. Met als aanleiding steeds een stuk uit zijn collectie. Daarom is het zo plezierig dat nu voorwerp en gedicht worden verbonden, dat lezer en kijker samenvallen op de expositie die tot 6 januari te zien is in het Afrika Museum, waarschijnlijk de eerste literai re expositie ter wereld waar u niet wordt lastig geval len met boeken en manuscripten. Ik geloof dat de getoonde voorwerpen de bezoeker niet alleen een boeiende blik op een particuliere col lectie gunnen, maar ze eveneens een doorsnede van de zo rijke Afrikaanse kunst bieden. Wat betreft mate rialen: er zijn niet alleen dingen van hout, maar ook van aardewerk, brons, zilver en ijzer. En ook als het om de regionale verspreiding gaat: van Sierra Leone tot Tanzania. Het wordt duidelijk dat Hans Warren uitgesproken voorkeuren had: voor de sculpturen van de Lobi en voor de kunst van de Yoruba, voor voorstel lingen met vogels en voor erotische taferelen. Voor mij zijn de vertrouwde voorwerpen bijna vreem delingen geworden. Zó anders is de museale entoura ge dan de huiselijke omgeving. Maar ik ben erg inge nomen met de tentoonstelling in het Afrika Museum, juist in het Afrika Museum, precies zoals het Hans' wens is geweest. Hij en ik hadden favoriete plaatsen, plekken waar we ons altijd gelukkig voelden, oorden ook die voor mij lang te pijnlijk waren om te bezoeken. Plaatsen als het hoge duin bij het Walcherse dorp Zoutelande waar we nooit genoeg kregen van de zand blauwtjes. Toen ik er laatst was, stonden er nog een paar van die onwaarschijnlijk tere plantjes in bloei en ik moest natuurlijk aan zijn gedicht 'Zandblauwtje' denken: Scherfje hemel op de duintop trillend in de wind. Op een mooie middag in september ben ik naar het weitje bij Elsloo in Zuid-Limburg geweest waar we altijd genoten van de herfsttijlozen. Ze bloeiden ook nu prachtig, 'vergankelijk en broos', zoals Hans het in een gedicht noemde. In een tweede gedicht beschreef hij heel treffend de kleur: 'zie de elfenlila glans der herfsttijlozen'. En door de tentoonstelling moest ik dus terug naar deze geliefde zalen in Berg en Dal, met zicht op de roze flamingo's. Op 29 april 2001 waren Hans en ik er voor het laatst, hij maakte uiteraard een notitie over het bezoek in zijn Geheim dagboek. Hij schreef: 'Het was een geslaagde dag, vooral vanwege de tentoonstelling Wereld in Beweging. Het Afrika Museum te Berg en Dal is mis schien het leukste museum van Nederland. We keken ruim twee uur rond. De hoofdwerken uit de eigen collectie waren fraai opgesteld. Het was leuk de fris geruide roze flamingo's te zien baden. Er scheer den ook enkele gierzwaluwen over het park. Nadien maakten we nog een mooie autorit door de bossen en een stukje Duitsland (M. wilde goedkoop tanken).' Op zulke beladen plaatsen heb ik altijd de behoefte de man te danken die ik niet meer kan danken. Nooit meer contact, geen antwoord tot in eeuwigheid. Of misschien toch? De nu geëxposeerde voorwerpen zijn afgezanten van het continent Afrika, maar ze vertegenwoordigen óók het zo jammerlijk verzonken continent waarop Hans Warren en ik 8.500 dagen hebben geleefd. De beelden, de maskers enzovoorts zijn niet alleen geladen met krachten uit hun land van herkomst, ze stralen eveneens de verbondenheid met hun latere bezitters uit. Ze betekenden ongelooflijk veel voor hem, zoals onder meer blijkt uit een van de laatste aanteke ningen in zijn Geheim dagboek: 'Ik mag toch nog wel een beetje genieten van al de prachtige dingen om ons heen, met zoveel liefde verzameld, de jaren door gekoes terd, een bron van inspiratie, levenskracht en levens vreugd? Dagelijks zie ik alles verwonderd en bewonde rend aan, in zon, schaduw, kunstlicht en zucht: geef me kracht, help me toch, zorg voor me en laat me voor jullie mogen zorgen, lieve, lieve mooie dingen, goden, bezielde wezens, wonderen, m'n kleine heelal. Maar af en toe schiet me de adem te kort, ik stik haast, ik haal het niet meer, help! Mocht het in mijn slaap gebeuren, dan heb ik er geen weet van. Tachtig jaar, het is mooi geweest.' Is niet iets van de hartstocht van de verzamelaar Hans Warren op zijn verzameling overgegaan? Op een stille ochtend kan de bezoeker van de tentoon stelling dat mogelijk ervaren. Door de kunstcollectie in huis beleef ikzelf in elk geval af en toe wat tele fonisch niet meer lukt. Ik weet het: ook dit gevoel is een lieve leugen. Maar zijn geliefde goden en demo nen bezorgen mij wel degelijk de luxe van een illusie. De illusie: J. W. belt! J. W. belt! O 43 Zeeuws Tijdschrift 2002/5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 45