Bericht uit Hans schreef eens over jullie verzameling: elk voor werp is een spiegel. En hoewel het speciale van jullie verzameling is dat jullie niet specialiseerden, hebben jullie toch in totaal vijftig Ibeji tweelingbeeldjes bij eengebracht. Gemaakt voor gestorven tweelingen, bei den, of één van het stel. Er zijn er hier vijf van aanwe zig. Een toespraak om te horen, met alle kenmerken van dien. 40 Zeeuws Tijdschrift 2002/5-6 Het voorwerp als spiegel. In jullie werk - het vertalen, bloemlezen, recenseren - én in de liefde - waren jullie ook een tweeling Het zou me niets verbazen als je ook heimelijk dicht. Ik heb net gezegd dat Hans misschien wel meer Afrika in zich had dan menig Afrikaan, en dan bedoel ik in de eerste plaats de moderne Afrikaan die in Kloetinge meer schatten kan vinden dan in zijn eigen dorp, streek of land, domweg omdat de mooiste din gen daar verdwenen zijn. Zoals ook het wild uit zijn omgeving is verdwenen. Wild graast alleen nog in reservaten, voor de camera's van blanke toeristen. Waardeloos thuis, maar voor de blanken: mooie han del. Hans dichtte er al cynisch over in 'Recycling'. Maar er zat nog een ander Afrika in Hans - een dieper Afrika. Het Afrika van de magische band tus sen mens en natuur. Een magie die we buiten ons zoeken, maar die nog steeds in ons zit - hoe hard we er ook voor wegrennen. Hans probeerde die magie te verwoorden. Kunst moest een geheim in zich dragen, schreef hij. En dat vond hij vooral in de Afrikaanse kunst - en in de Aziatische niet te vergeten. Met de oerkunst kon hij aan de westerse tegenstelling tussen natuur en kunst ontsnappen. Voor hem zonder Kunst geen leven. Hij voedde zich aan de schoonheid. De oogst van zijn verzameling hield hem op de been. Die magie is met de dood van Hans niet verdwe nen, Mario. Hans zit in zijn verzameling, in deze ten toonstelling. Kijk maar goed om jullie heen. O

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 42