S.C. Bosch Reitz, Portret van Steffen Calis, z.j. [ca. 1893], olieverf op doek, coll. Goois Museum, Hilversum. New York Vanaf die tijd was Gijs Bosch Reitz bijna voortdurend op reis om Aziatische kunst in openbare collecties te bestuderen. Naast zijn 'gut feeling' was zijn kennis op het gebied van de Aziatica inmiddels enorm. In 1914 wilde het Louvre hem als attaché aanstellen, de desbe treffende minister onthield evenwel zijn goedkeuring aan het plan omdat het een buitenlander betrof en er sprake was van een mogelijke Europese oorlog. Een jaar later werd Bosch Reitz als eerste conservator van de afdeling Far Eastern Art in het Metropolitan Museum of Art in New York aangesteld. Tijdens een van zijn bezoeken aan het British Museum in Londen in december 1914 was hij als expert in oosterse kunst daarover gepolst door Amerikaanse collega's. Hij ver vulde die functie tot 1927, in feite bijna hetzelfde leven leidend als in de periode ervoor. Terug in Nederland vestigde hij zich op Pruikenburg. Het huis was genoemd naar een grijsgepoederde pruik met lang krullend haar die onder een glazen stolp in de hal stond opgesteld, eens gedragen door een Amsterdamse burgemeester en nu de enige goed geconserveerde achttiende eeuwse herenpruik in Nederland. Bosch Reitz was van jongs af een liefhebber van verkleedpartijen en gekostumeerde bals. Vanuit Laren bleef hij reizen, in zijn laatste jaren alleen nog maar naar Amsterdam. Een van die reizen werd hem fataal, begin januari 1938 kwam hij met zijn voet onder een wiel van de Gooische stoomtram, aan de gevolgen daarvan overleed hij in april van dat jaar. Schilder en wereldreiziger Het Singer Museum in Laren had een mooie tentoon stelling opgebouwd rond Gijs Bosch Reitz. De schilde rijen, tekeningen en studiepaneeltjes waren groten deels afkomstig uit particulier bezit en gaven een goed beeld van de verschillende periodes in zijn ontwikke ling. De boeiende begeleidende publicatie schetst het leven en werk van de schilder en wereldreiziger. Rinus Ferdinandusse schreef met Bosch Reitz' dagboeknotities als basis het levensverhaal van deze eenling die zich met een zekere distantie door het leven bewoog, Ann Blokland volgde het kunsthistorische spoor van de schilder-verzamelaar. Na lezing van beide artikelen kan men zich haast niet aan de indruk onttrekken dat Bosch Reitz' leven ook een decoratief kunstwerk was, althans zo lijkt het mij. O De tentoonstelling 'S.C. Bosch Reitz (1860-1938), schilder en wereldreiziger rond 1900' was van 23 juni t/m 15 september 2002 te zien in het Singer Museum in Laren. Publicatie: R. Ferdinandusse en A. Blokland, Bosch Reitz. Schilder en wereldreiziger rond 1900, Six Art Promotion, Amsterdam 2002. Prijs in het museum 18,50; in de winkel 24,50. 35 Zeeuws Tijdschrift 2002/5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 37