Portret van Leonie IJsebaert, olieverf op zink, 1858, 27,5 x 25 cm en Portret van Pharaïlde IJsebaert, olieverf op zink, 1858, 27,5 x 25 cm. Het waren tweelingzusjes. bestond grotendeels uit het vastleggen van stadsbeelden, markttaferelen, feestelijke gebeurtenissen en het ver eeuwigen van families, die zich op schilderlinnen gaarne wilden terugzien. Naast doek, gebruikte Haak voor zijn werken ook zinkplaten, karton en zelfs hout, aldus de Vlaamse recensent die wel oog had voor het bijzondere van Haaks werk. 'De expositie geeft een fraai beeld van het aangezicht van Hulst en omgeving rond i860. Naast de vele stadsgezichten bieden de verschillende portretten een aardig overzicht van de toenmalige klederdracht.' Het Volk, 23 juni 1969). Evenals zijn Vlaamse collega vond Enzinck het een goed idee een tentoonstelling over Haak in te richten: 'Immers ook de kleine geesten en talenten bepalen mede het cultuur patroon van een tijd en de cultuursfeer in een stad.' Herwaardering De recensent van Het Volk vergeet eraan toe te voegen dat er weining talent in Hulst rondliep en daarom was Haak in zijn tijd een grootheid in het Land van Hulst. Uit het weinige onderzoek dat tot nu toe is verricht, kan geconcludeerd worden dat hij tijdens zijn leven een bekend en gewaardeerd persoon was. Toen in Graauw in 1866 een school geopend werd, hoefde het gemeentebestuur niet lang na te denken hoe deze his torische gebeurtenis het best vast te leggen. om het aan de vergetelijkheid te ontrukken, is het aan den geachten en bekenden Hulstersche portretteur, deco rateur en genre schilder opgedragen, het op doek te brengen, ter eeuwige nagedachtenis.' (Het Hulsterblad 86, 22 december 1866). Over die toenmaals geachte en bekende Hulsterse portretteur, genreschilder en decorateur zal de monografie en de tentoonstelling gaan. De laatste tien jaar is zijn werk steeds gewilder geworden want hoe zeer over de schilderkunstige merites van zijn werk van mening verschild kan worden, feit blijft dat de doeken onvervalste en unieke ooggetuigen zijn van een tijd toen de fotografie nog niet tot het platteland was doorgedrongen. Zijn Haaks verstilde portretten juist geen fraaie spiegel van de gesloten en tweedimensionale wereld van het negen- tiende-eeuwse platteland en straalt er in de genre stukken niets van de ambachtelijke Vlaamse schilders traditie van de middeleeuwen door? Doen de schilde rijen van de meisjes die hierboven zijn afgebeeld niet denken aan die intrigerende doeken van de Amerikaanse naïeve schilderes Grandma Moses? Het boek en de tentoonstelling zullen laten zien dat zijn werk, if anything, een monument voor het leven in het oostelijk deel van Zeeuws-Vlaanderen tussen 1850 en 1880 is. Het is te hopen dat alle eigenaren toestemming zullen geven hun doeken permanent aan het virtuele Haak museum in bruikleen te geven! O De hoofdredactie van het boek ligt in handen van Wim Gielen (huisarts in ruste en voorzitter van de Oudheidkundige Kring De Vier Ambachten) en de schrijver van dit artikel. De belang rijkste medewerkers zijn Toine Prinsen (gemeentearchivaris van Hulst), Carlo Buysrogge (gemeentearchivaris van Axel) en de fotograaf Jos Bleijenbergh die de schilderijen op diapositief zet. Inlichtingen die kunnen leiden tot het opsporen van doeken van Haak worden zeer op prijs gesteld. Men kan zich wenden tot Wim Gielen (0114-314044 fabelreyn@zeelandnet.nl). Op www.gemeentehulst.nl/haak zijn een aantal afbeeldingen van het werk van Haak te zien. 31 Zeeuws Tijdschrift 2002/5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 33