Lichtzee, 2001, olieverf op linnen, 80 x 80 cm. Collectie kunstenaar. Foto: Ivo Wennekens foto's laten exotische plekken zien, natuur en stedelij ke details uit Noord-Afrika blijkt, als ik ernaar vraag. 'Als je al zo'n tijd bezig bent met het decoratieve als beeldtaal in de kunst, dan ligt een reis naar een land als Marokko op een gegeven moment voor de hand.' Grafstenen, een rijk bewerkt plafond in een moskee en bloeiende bananenpalmen vloeien als in een beeld- rijm samen met zijn eigen werken. 'Met die ervaring kan ik lange tijd vooruit, maar ilc zou nog wel graag een reis naar Iran of Jemen willen maken.' Sinds de schilder Guido Lippens heeft besloten het decoratieve in zijn werk toe te laten en in zijn beeld taal refereert naar elementen van de art nouveau en de Arabische kunst, zouden de mogelijkheden voor dragers van zijn werk zich behoorlijk uit kunnen brei den. Tijdens de art nouveau werkten kunstenaars samen met ontwerpers, dichters en architecten en zo ontstonden gebouwen waarin ramen, plafonds, deuren, vloeren en inrichting stijlmatig volledig op elkaar waren afgestemd. Lippens bevindt zich naar mijn mening op de ideale positie tussen de autonome kunstenaar en de toegepast werkende ontwerper. Hij gebruikt het doek en de kwast voor geschilderde voorstellingen die direct aangebracht op muren, deuren, kamerschermen, glas- in-loodramen en (wand)tapijten prima tot hun recht zouden komen. Geïntegreerde kunst in woon- of openbare omgevingen is voor deze schilder nog een zo goed als onontgonnen gebied. Onlangs vroeg Rob Smolders, directeur van Museum De Wieger in Deurne, hem voor een beeldende bijdrage te zorgen van het gerestaureerd groot atelier van de kunstenaar Hendrik Wiegersma in diezelfde plaats. Lippens: 'Ik heb ervoor gekozen om continuïteit te geven aan de door het hele museum (huis) voorkomende decoratieve sporen, onder andere van de kinderen van Wiegersma.' Hij gebruikt hiervoor een reeks basisvormen die hij al eens getekend had, op prachtig structuurpapier waardoor het zwart net niet helemaal dichtloopt. Die kleine tekeningen zijn 27 Zeeuws Tijdschrift 2002/5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 29