Strakke en uit de hand getekende vertikalen, 1974, gouache op karton, 64 x 64 cm. Collectie Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: v.d. Bichelaer Door horizontale en vertikale brede banden weggedekt raster met uitgespaarde kruispunten, 1974, gouache op karton, 64 x 64 cm. Collectie Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: v.d. Bichelaer trend is extreem nihilistisch, opgevolgd door een holistische golf, een ascetische mode wordt afgelost door een hedonistische tijd. Veel beeldend kunstenaars dachten het in de woelige tijd van eind jaren zestig, begin jaren zeventig te kunnen doen met concrete, emotieloze uitingen. Lippens: 'In mijn seriële werken, de cirkels, dacht ik de hele wereld te beschrijven. Als ik terugkijk, zie ik daarin al het decoratieve karakter dat mijn werk nu domineert.' In tegenstelling tot Piet Mondriaan, wiens werk hij toen intensief bestudeerde, zoekt hij het niet in theorie vorming. Hij beschouwt zichzelf als beeldend kunste naar en bedient zich van beelden, niet van woorden. Lippens: 'In mijn ogen is er in Mondriaan geen groot filosoof verloren gegaan maar ik heb bewondering voor onder andere zijn Pier and Ocean schilderijen waarin ik duidelijk zijn grootsheid als schilder ervaar.' Een groot aantal kunststromingen, vanaf de futuristen in het begin van de 20ste eeuw en later de constructivisten, de sur realisten en de conceptuelen, beschreef zijn utopieën in manifesten en pamfletten. Lippens dicht de kunst een latenter vermogen tot verandering toe dan deze revolutionairen die de wereld dachten te veranderen met hun kunst. Een kunstwerk kan van alles betekenen, het is verre van eenduidig. En dat is maar goed ook. Zijn woorden ademen het credo van de autonome kunst die zijn bestaansrecht vindt in zichzelf, aan zichzelf refereert en de rest van de wereld laat voor wat hij is. Het zou van kunsthistorische kortzichtigheid getuigen Guido Lippens in te delen bij hen die volhar den in de geometrische kunst en hun dichtgetimmer de systemen, al dan niet met begeleidende woorden. In een tentoonstellingscatalogus uit 1989 gaat kunst historica Marty Bax in op de ontwikkeling van Lippens' oeuvre. Over zijn systematische oefeningen schrijft zij: 'Aan het geheel moest elke suggestie van dynamiek, Grondvormen, 1999, pen en inkt op papier, 11 x 23 x 18 cm. Collectie Zeeuws Museum Middelburg. Foto: Peter Cox. 24 Zeeuws Tijdschrift 2002/5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 26