onbespreekbaar was: 'Ze was zo'n Victoriaans mens. Ze stamde nog uit de vorige eeuw.' Zo verlicht als Truida zich betoonde waar het ging om ontwikkelingen op politiek, technisch en artistiek terrein, zo preuts was ze als het ging om seksualiteit. Of het nu ging om de intieme betrekkingen met haar eigen man - 'Mijn vader heeft nooit de benen van mijn moeder gezien. Ze vertelde het triomfantelijk. Met trots' - of om een stier die een koe beklom: 'Voor haar was alle seks onuitsprekelijk smerig'. Wim werd grootgebracht met het idee dat hij impotent werd als hij het waagde zijn geslachtsdeel te beroeren; dat haar dochter iets dergelijks zou willen doen, zal niet eens bij Trui zijn opgekomen. toen ze er achter kwam dat ik een jongen had gezoend - ik was toen zestien jaar geloof ik - heeft ze mij uitgemaakt voor een sloe rie.' De enige keer dat ze het onderwerp überhaupt suggereerde was wanneer ze haar dochter weer eens toevertrouwde dat ze 'op geen enkele manier' van haar man hield. Later interpreteerde Annie de dage lijkse gang van haar vader vanuit de moestuin naar de keuken als zijn wervingsritueel. Bracht hij naast het maaltje sperziebonen ook dahlia's of floxen mee, dan betekende dat een Aufforderung zum Tanz. Soms nam Truida ze minzaam in ontvangst, maar vaker zei ze: 'Ik heb liever andijvie, Johan.' Dan was de poging mislukt en droop hij af naar boven. Opgegroeid in een huishouden waar seks niet alleen als zondig en smerig, maar ook nog als onbe spreekbaar gold, wist Annie totaal geen weg met haar groeiende fascinatie voor erotiek. Eerdere ervaringen met oudere collega's van haar vader, die haar maar al te graag achter de piano betastten toen ze als jong meisje borsten begon te krijgen, maakten haar ver warring alleen maar groter, net als de veel te volwas sen boeken die ze in haar kindertijd had gelezen. Bij ontstentenis van een oudere zus, tante of boezem vriendin bij wie ze met haar vragen terecht kon, zocht Annie als vanouds haar heil bij de letteren, bijvoor beeld in de licht-erotische roman De Sjeik, die haastig onder de dekens weggemoffeld werd zodra Truida haar kamer binnenkwam. Ook bepaalde tijdschriften uit de leesportefeuille leverden stof voor verhitte fan tasieën, zoals Het Leven, 'dat van harems aan elkaar hing en waarin het leven van zo'n gesluierde mevrouw op kussens was beschreven, zo zwoel als Het Leven maar durfde'. Nu wil ze ook op een rashengst door de Sahara jakkeren en een donkere man met een burnous, die Ahmed heet moet achter haar aanzitten en haar ten slotte tandenknarsend in zijn weelderige tent sleuren. Annie raakte verslingerd aan de populaire jongemeis- jesliteratuur van deze dagen, Joop ter Heul van Cissy van Marxveldt, Schoolidyllen van Top Naeff en De orchi dee van ja van S. Greup-Roldanes, 'allemaal van die opstandige meisjesboeken, heerlijk'. Later vertelde ze: 'Mijn meisjesdromen waren gewoon: een vak hebben, werken en verschrikkelijk graag een man, van wie ik veel kon houden en met wie ik dan zou trouwen.' Maar het lelijke eendje verzuimde vooralsnog uit te groeien tot een vlotte Van Marxveldt-heldin. Volgens het paspoort dat op 5 juli 1925 werd afgegeven, had Anna Maria Geertruida Schmidt donkerbruin haar, blauwe ogen, een rond gezicht, een 'frische' gelaats kleur, geen bijzondere kenmerken en een lengte van 1.63 meter. Annie was op haar veertiende uitgegroeid tot een onhandige, wat plompe puber met de grote handen van haar vader en de aanleg tot dik worden van haar moeder, gekleed in de onooglijke weer- en windbestendige uitmonsteringen waarin ze door Trui werd uitgedost. Zelfs de leraren duidden haar zo aan: 'En dan nu een beurt voor de wollen deken.' 15 Zeeuws Tijdschrift 2002/5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 17