De opstand in Curasao (1795) is er niet voor niets gekomen. Ik hoorde de tijd knarsend tot stilstand komen. (147) een vorm van opgeschort zijn, een hangplek in het vertragend bestaan, waar de tijd verschrompelde tot het moment en doodliep in het zand. (160) Op Barbados was ik op de Joodse begraafplaats en daar bleek iemand in de jaren dertig een boek over geschre ven te hebben. Dat bevatte alleen de afmetingen van de graven waar ze lagen en wat er op de grafschriften te lezen stond. Ik vond het geweldig dat de auteur op die manier mensen uit de vergetelheid heeft gehaald: graf schriften zonder verder commentaar of context. Dat vond ik heel ontroerend. Het is een daad van recht vaardigheid. Om te voorkomen dat er iets verdwijnt wanneer de graven worden begraven. Een vormvorm, zoals jij dat noemt, net als zwemmende zwembaden. Ik kan dat niet goed bevatten. Het ontsnapt aan onze taal. Er is iets maar je kunt het niet echt benoemen. Het is een ruimte die zich buiten de tijd plaatst, een lyrische ruimte. Zo'n zwemmend zwembad en zo'n graf dat begraven wordt, dat kan eigenlijk niet. Het is een onmogelijkheid en toch erkennen we de mogelijk heid ervan. Een logisch moeilijk verklaarbaar begrip wat emotioneel wel degelijk iets zegt. De intrinsieke betekenis zorgt voor een kortsluiting. Als de taal louter uit zulke begrippen zou bestaan, wordt die instabiel. Dan maken we onszelf gek. Dan weet je niet wat is. Dan ben je in twee verschillende dimensies bezig en dat redden we met ons beperkte begrippenarsenaal niet. het is onmogelijk tegen de tijd in te denken. (373) ontsnappen aan de gangbare inbedding van de tijd. (137) Het is moeilijk tegen de tijd in te denken. De tijdgeest bepaalt hoe je moet denken en het is enorm moeilijk om daar afstand van te nemen want zelfs in het afstand nemen, gaat de tijdgeest mee. Denken over het denken is een hele kluif. Dat is weer zo'n vormvorm. Als je tegen de tijd indenkt word je niet begrepen. Miskende schrijvers hopen altijd over tweehonderd jaar bekend te worden maar daar heb je betrekkelijk weinig aan in dit leven. Wat dat betreft ben ik een meeloper. tijd opgerekt als een stuk elastiek. (242) Als je een verhaal schrijft ben je per definitie met de tijd bezig, over alles wat hetzelfde blijft en alles wat verandert. Hoe het verandert. Tijd in je hoofd is iets heel raar. Hoe krijg je het verleden aanwezig. Ik ben niet hier maar tegelijkertijd ergens anders. Waar ben ik nu? Ik zweef binnen die twee mogelijkheden van de tijd. Met een historische sensatie kom je even bui ten de tijd te staan. Ik vind het een verwonderlijk ver mogen van onze geest en het is fantastisch omdat het je zoveel meer reikwijdte geeft. We zijn zo beperkt en dan is het een cadeau als je in staat bent buiten je eigen grenzen te treden met de verbeelding. Kinderen hebben nog een zintuig voor andere werelden. Dat sterft bij de meeste volwassenen af. Dat orgaan atro- fieert volledig. Kinderen missen nog de context waar ze dingen aan op kunnen hangen en kunnen benoe men. Tot je zesde duurt dat sprookje en dan bestaat St. Nicolaas ineens niet meer. het kwam als een schok een historische sensatie. (307) Door onderzoek groei je naar historische sensaties toe. Je weet niet wanneer ze komen, ze overvallen je. Ik heb wel eens aan mensen in mijn directie omge ving gevraagd of zij die ook hadden. Ik heb toen uitge legd dat een historische sensatie de beleving is dat het verleden en heden convergeren, in elkaar opgaan. Ze zijn daar niet mee bezig. Het zegt hen niets. Hella S. Haasse bijvoorbeeld heeft er een orgaan voor en ik weet niet of alle historici dat wel hebben. Ik denk van niet. Al die voetnoten zie ik als een kerker. Ik heb als romanschrijver veel voor op historici. Die zijn daarom jaloers op schrijvers van historische romans. Bijna nooit andersom. Ik in ieder geval zeker niet. Ik maak wel dankbaar gebruik van hun werk. Zij moeten ophouden waar ik kan beginnen. Er zijn best wel ver halen geschreven door historici die zich nauwelijks onderscheiden van een goed geschreven roman. Maar de meeste historici moeten hun woorden op een gou den schaaltje wegen. Ik ben daar veel vrijer in, ook in Pelican Bay. O Nelleke Noordervliet houdt op 7 november 2002 een lezing voor Stichting Prometheus in Terneuzen. De lezing begint om 20.00 uur en wordt gehouden in Porgy Bess. 10 Zeeuws Tijdschrift 2002/5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 12