Jacob Rivers deel twee ga schijven. Nou mooi niet. Ik denk dat Jacob na de dood van Fanny is gaan zwerven over berghellingen en gaan blaffen tegen de maan. Hij is gek geworden. Ik kon natuurlijk niet meer zeggen dat ik geen histori cus was en dat het schrijven van een roman een heel ander proces is, waarbij de feiten het verhaal dienen en niet omgekeerd. (266-267) Voor iedere historische roman moet je onderzoek ple gen. Wat ik voor het eerst heb gedaan, is een litera tuurlijst toevoegen ter verantwoording om te laten zien dat ik in de keuze van de boeken mij niet alleen heb beperkt tot westerse historische geschriften maar ook de boeken van Caribische historici heb gebruikt om tot een evenwichtig beeld te komen. In een bespreking stond dat de verhouding tussen een blan ke plantersvrouw [Fanny Rivers] en een slaaf [Plato] ongeloofwaardig is. Dat verbaasd me omdat ik me op archiefmateriaal heb gebaseerd. Dat soort verhoudin gen waren er. Ze kwamen weliswaar niet vaak voor omdat ze zo levensgevaarlijk waren. Het was natuurlijk doodnormaal voor de blanke planters en slavenhouders een verhouding met een zwarte slavin te hebben. Het omgekeerde kwam min der voor maar er zijn processen geweest en er zijn diverse slaven voor gehangen. De vrouwen werden zwaar gestraft. Die gevallen zijn gedocumenteerd en als iemand zegt dat het ongeloofwaardig is dan vind ik zo'n uitspraak blijk geven van het bevooroordeelde beeld dat men over die periode heeft. Het is het beeld van: blanke vrouwen deden dat niet. Dat is iets wat je over die periode ontdekt en zo kan je het beeld bijstel len. Je leert over die tijd en je bent bezig de vaststaan de sjablonen weg te poetsen. Ik heb daar op school niets over geleerd. Kennelijk zijn ze hier als een soort wolk neergedaald. Ik merk dat ik telkens weer de huiskamer Nederland verlaat waarin de meeste Nederlandse schrijvers een vast honk hebben. Soms denk ik, ik moet terug naar Nederland maar ik ben er meer toe geneigd Nederland met de rest van de wereld in verband te brengen en niet zo introspectief bezig te zijn. Ik weet niet hoe dat komt. Toch is het zo. in elke slaaf schuilt een baas. In elke baas een slaaf. (62) Meestal klampen de mensen zich vast aan de eerste beste waarheid als een drenkeling aan een stuk hout. (191) Ik heb de neiging heel het debat over de koloniale tijd in een minder beladen perspectief te plaatsen en me niet automatisch te verontschuldigen voor alles wat we 'fout' gedaan hebben. Ik heb een boek gelezen waarin een oude slavin een hele plantage domineerde. Dat verhaal heeft me geïnspireerd om de geleidelijke overgang slaaf-bediende-baas (vice versa) duidelijk te maken. Die hele verhouding was niet zo zwart-wit als sommigen willen doen voorkomen. In elke slaaf schuilt een baas en in elke baas schuilt een slaaf. Nelleke Noordervliet en Paul van der Velde bij het Slavernijmonument in het Oosterpark in Amsterdam. Het monument is gemaakt door Edwin de Vries De onthulling op de dag van de slavernij juli) dit jaar maakte duidelijk dat er nog een grote kloof gaapt tussen de hiërarchische en de gevoelswereld. Tot die laatste heeft in principe wel iedereen op voet van gelijkheid toegang. 9 Zeeuws Tijdschrift 2002/5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 11