f. w p PI <3 'i zee, dit water, is Aeneas aangekomen en de Grieks- Trojaanse oorlog is vooral een oorlog uitgevochten op de zee. Een interessant verschijnsel deed zich in de maand juli voor bij de herneming van Ship of Troy op de NDSM Werf in Amsterdam. Hetzelfde decor, dezelfde cast, dezelfde muziek en muzikale begeleiding - maar door deze nieuwe plek toch een geheel andere voorstelling. Rondom waren de hijskranen verlicht, dezelfde kranen die daar eertijds op die plek de zeeschepen bouwden. Die entourage geeft een andere weerklank. Niet de verlatenheid van de zee als bij Neeltje Jans, maar juist scheepsbouw als symbool om te triomferen over de zee. Opnieuw een prachtig voorbeeld van de betekenis van de entourage, de locatie dus, voor de ervaring door de toeschouwer van een voorstelling. In zekere zin staat de schouwburg, de zaal tussen vier muren en met het dak erboven, lijnrecht tegen over het locatietheater. Wat theatermakers ook hebben geprobeerd, en hoe vaak uitvoeringen zijn gespeeld met de kale wanden van het toneelhuis als decor, uit eindelijk is een schouwburg toch een stil medium. Het toneelbeeld, de verlichting, kostumering zorgen voor de visuele sensatie. De toeschouwer wordt niet geacht interpretatieve lijnen te leggen tussen gebouw en voor stelling. Bij locatietheater is die wisselwerking juist het belangrijkste gegeven. Zelfs een toevallig overvliegen de meeuw kan dramatisch onderdeel worden van de uitvoering, net zoals de zonsondergang dat doet, gedruis van golven, een zandstorm, regen, wind. De vuurtoren in een tunnel? Elke acteur die betrokken is bij locatietheater zal altijd spreken over 'het gevecht tegen de elementen'. De acteur die buiten optreedt, verlaat de veilige beslotenheid van de vier muren van de repetitielokaal of schouwburg en moet met zijn stem en dictie optorenen tegen wind, regen, de akoestische leegte. Het is ook de wisselvallig heid van de elementen die een locatievoorstelling op een bepaalde manier 'spannend' maken. Een ander aspect van het 'geheim' van voorstellingen op locatie is de ken nismaking met het nieuwe, het onbekende. Theater makers en ook theaterbezoekers zijn van nature, denk ik, nieuwsgierig. Theater is van alle kunstvormen de vorm die het snelst reageert op maatschappelijke en artistieke vernieuwingen. Daarbij behoort vooral het begrip 'exploratie': de makers gaan op zoek naar nieuwe plekken en andere situaties om hun theatrale dromen te verwezenlijken. Dit theater heeft ook te maken met het wonder van de transformatie. Wanneer acteur Bert André met Eerste liefde van Samuel Beckett optreedt in en weelderige tuin van het Slot Nisse, dan weet hij door de kracht van zijn woorden het groene gras, de struiken en bomen om te toveren tot een kerkhof wanneer de tekst dit aangeeft. Nu duikt het ZNF onder in de pas aangelegde buizen van de Westerscheldetunnel met de opera The Lighthouse van Peter Maxwell Davies. Afgezien van de unieke ervaring enkele tientallen meters onder de zee spiegel een opera bij te wonen, creëert deze locatie ook een historische herinnering. De belangrijkste inwijding van die tunnel is dan niet de eerste auto, maar de eer ste opera ooit opgevoerd in een tunnelbuis. Bovendien sluit deze locatie schitterend aan bij het onderwerp van The Lighthouse. De componist grijpt terug op een gebeurtenis in 1900 die zich afspeelde voor de Engelse kust. Op Tweede Kerstdag verdwenen twee vuurtorenwachters op mysterieuze wijze. Ze zijn nooit teruggekeerd, geen spoor van hen gevonden. Ze zijn, misschien, verzwolgen door de zee. De toeschouwers onder de zeespiegel kunnen zich dit lot op die locatie beter dan waar ook voorstellen! O 5 Zeeuws Ti|dschrift 2002/4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 7