kun je nog verder teruggaan, naar de uitvoeringen van de Griekse tragedie in Epidauros. Dat is toch anders: toen waren er geen schouwburgen. Ik noem slechts enkele onvergetelijke locatievoor stellingen van de afgelopen jaren. Behalve Ship of Troy lean niet onvermeld blijven Peer Gynt (1999) en Trojaanse Vrouwen (2001) op het Oerol Festival en Republiek der Negatie (1999) en Eerste liefde (2001) in het ZNF. Het zijn voor mij maatgevende uitvoeringen, die met recht het predikaat 'locatietheater' krijgen en niet 'theater op locatie'. Dat laatste is iets geheel anders en de beide begrippen mogen niet met elkaar verward worden. De essentie, en dus het geheim, van locatietheater is dat de voorstelling geworteld moet zijn op die plek. Plaats en voorstelling beïnvloeden elkaar wederzijds. Zonder die specifieke plek zou de voorstelling onmogelijk zijn. Wanneer Ship of Troy opgevoerd wordt temidden van de Oosterschelde op de Neeltje jans, dan spreekt de historie van deze plek mee in de voorstelling. Er is een resonans. Hier werd gebouwd aan het Zeeuwse gevecht tegen het water. Het glanzende schip dat ligt aangemeerd als een prachtig surrealistisch natuurver schijnsel verbeeldt de kracht en verlatenheid van de zee en tegelijkertijd de nietigheid van een schip. Over die 4 Zeeuws Tijdschrift 2002/4 brengen daar hun theatrale spel. Het is een fascineren de ontwikkeling die geen enkele belemmering kent. Als ik terugkijk op de talloze Nederlandse theaterzomers die ik heb meegemaakt, bezocht ik een duizelingwek kend aantal plekken: kerken en bunkers, parkeergarages en zandafgravingen, tuinen en verlaten fabrieken, een voormalig arsenaal, een leegstaande school, gestrande bus. En dan de theaterboten niet te vergeten, een vlieg tuighangar. Of een open plek diep in het bos, hooizol ders, schuren. In dat laatste geval spreek ik niet alleen over het Oerol Theaterfestival op Terschelling, het gaat eigenlijk over elke theatrale gebeurtenis in het land die zich buiten de schouwburgen afspeelt. De speelplek buiten de schouwburg Locatietheater: het moet een geheim hebben, anders trokken deze voorstellingen niet zoveel bezoekers, bovendien zijn ze artistiek hoogwaardig. Een gezel schap als Hollandia speelt al zijn hele bestaan op loca ties, zoals broeikassen en fabrieken. Het begin van locatietheater ligt in de open lucht-voorstellingen die al aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw in theaters van bijvoorbeeld Bloemendaal en het Drentse Diever werden opgevoerd. Natuurlijk

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 6