Een spannende dwangbuis die bevrijdt Het was een veelzeggend en ook theatraal moment na de première van Ship of Troy in het vorige Zeeland Nazomer Festival (ZN F) 2001De liefde tussen de Trojaanse veldheer Aeneas en koningin Dido van Carthago eindigde noodlottig. De afscheidsaria van Dido ('Remember me, but ah! forget my fate.') was ter nauwernood verklonken in de sterrenhemel boven het schip dat diende als plaats van handeling, of de Geest, ook wel Tweede Heks, stak met een fakkel het water aan. Brandend water. Juist op dat ogenblik ging de zon bloedrood onder boven de verre horizon achter de stille Noordzee. De toeschouwers verlieten in gespannen stilte het eiland Neeltje Jans op de Oosterschelde. Het spektakel, een treffende bewerking van Henry Purcells barokopera Dido ef Aeneas (1689), ging een volledige synthese aan tussen kunst en omge ving, stilering en natuur. Kester Freriks Ship of Troy, in de regie en scenografie van Niek Kortekaas, is een toonbeeld van theater gemaakt op uitzonderlijke locaties in het landschap. In Nederland heeft deze kunstvorm de laatste decennia een gewel dige vlucht genomen. Geen voorjaar, zomer of nazomer of overal in het land gaan de schuurdeuren open, betreden operazangers een drassig weiland, zoeken kunstenaars de duinen op of andere 'ruige' plekken en 3 Zeeuws Tijdschrift 2002/4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 5