Claire Bonebakker, Voor het zomerhuisje, z.j. gemengde tech niek, 46 x 62 cm. Particuliere collectie. haar enthousiast gemaakt voor een reis naar Mexico. Ze zou er blijven. Mexico Claire huurde een huis in de zilverstad Taxco en zocht een werkplek op een nabijgelegen berg van 2050 m hoog, met een schitterend, overweldigend uitzicht naar alle kanten. Een omgeving waar ze sinds haar kindertijd op Java alleen maar van had kunnen dro men. Daar begon ze in 1958 met de bouw van La Cumbre Sonada, De Gedroomde Bergtop, letterlijk een droomhuis met prachtige ruime kamers, een hacienda met bloemterrassen erom heen, een garage, een zwembad, een watertoren en veel dieren. Ze liet vrijwel haar hele inboedel uit Veere overkomen, zelfs haar auto. In de Coerenblom en De Papaver had ze aan een vriendin verkocht, de kunsthistorica Victorine Hefting. Omdat van haar vaders erfenis niet veel meer over was, besloot Claire enkele gastverblijven op het terrein neer te zetten en betalende gasten te nemen. Ze had elf man personeel en stond op goede voet met de plaatselijke bevolking. Dertien jaar lang en met vele ups en downs runde ze haar onderneming, met gas ten als prins Bernhard, de journalist Willem Oltmans, de schrijver Belcampo en de filmster Brigitte Bardot. Ze werd bijgestaan door de trouwe Pedro en Juanita. Van schilderen kwam niet veel meer, haar scheppings drang leefde ze uit in haar huis en omgeving. De financiën bleven een moeilijk punt, jarenlang onder steunde haar zusje Ant haar. Gezondheidsproblemen noopten Claire uiteindelijk La Cumbre Sonada te ver kopen, in 1975 belandde ze met haar honden in een huurhuis in Taxco. Ze werd afhankelijk van anderen, het ging haar steeds slechter. Na een laatste zieken huisopname in de zomer van 1979, stierf ze in sep tember van dat jaar in Taxco. Zonder kleur kan ik niet leven De zomertentoonstelling 2002 van het Marie Tak van Poortvliet Museum Domburg is aan de kunstenares Claire Bonebakker gewijd. Zo'n 45 schilderijen, aqua rellen en tekeningen werden daarvoor bijeengebracht. Ite Rümke, dochter van Claire's zusje Ant, schreef de begeleidende publicatie. Het is een warm, persoonlijk verhaal waarin Claire's overrompelende charme, opge wektheid en de uitwerking die zij op anderen had evenzeer worden belicht als haar 'egofilie', haar gren zeloze behoefte om te schitteren en de gevolgen daar van. 'De meeste van haar doeken zijn kleurrijk', schrijft Ite Rümke in haar voorwoord, 'maar ook alles wat ze verder creëerde, zoals haar huizen en haar tui nen. Maar ook gaf ze kleur aan het bestaan van de mensen die ze kende, en ontleende daar op haar beurt vreugde aan. Daarzonder was ze somber.' Claire Bonebakker, lievelingskind van haar vader, moest zich haar leven lang gekoesterd weten om gelukkig te zijn. Op zoek naar het positieve ging ze aan het negatieve voorbij. Ze wilde een kleurrijk en zonnig bestaan, zonder contrastwerking. Misschien was het wel daarom dat Nederlandse critici in haar werk een 'diepgang in de visie' misten. Dat zij in die kleurige werken die van veel talent getuigden en aus einem Guss geschilderd leken te zijn, de gelaagdheid misten, de neiging om ook dieperliggende niet zonder meer positieve emoties mee te laten spelen en in de compositie tot uiting te laten komen. Hoe het ook zij, Claire Bonebakker was een vaardig schilderes en heel wat van haar werken zijn een plezier voor het oog. O De tentoonstelling 'Zonder kleur kan ik niet leven. Claire Bonebakker (1904-1979)' is t/m 3 november 2002 te zien in het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg, Ooststraat 10a. Openingstijden: di t/m zo 13.00-17.00 uur. Publicatie: I. Rümke, Zonder kleur kan ik niet leven. Claire Bonebakker, schilderes 1904-1979, Zeeuwse Katernen nr. 16, Amsterdam 2002. Prijs 17,50. (Zie ook pagina 50). 46 Zeeuws Tijdschrift 2002/4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 48