francisca van vloten Clara Johanna Bonebakker werd op i mei 1904 in Soerabaja geboren als dochter van Willem Bonebakker, werkzaam bij de Koloniale Bank ter plaatse, en Clara Bauer, de kunstzinnige dochter van de geneesheer directeur van het in Batavia gevestigde psychiatrische ziekenhuis. Van het begin af was Claire de lieveling van haar vader. Internationale bekendheid hadden de Bonebakkers verworven door een voorzaat, die zich in Amsterdam als juwelier had gevestigd. In 1915 vertrok de familie - naast Claire was er een vijf jaar jongere dochter Annie ('Ant') - naar Nederland om zich in Amsterdam te vestigen waar Willem Bonebakker tot directeur van de Koloniale Bank, de latere Cultuurbank, was benoemd. Claire bezocht een particuliere lagere school en een Lyceum voor Meisjes in Amsterdam en tenslotte een finishing school in Bloemendaal. Op het lyceum was haar tekentalent naar voren gekomen, haar tekenlerares Louise Beijerman (1883-1970) zorgde ervoor dat zij extra tekenlessen kreeg. Toen haar moeder in 1923 stierf, werd Claire gastvrouw voor haar vader die een druk sociaal leven leidde. Ze bleek er, met haar Great Gatsby-achtige uitstraling, voor in de wieg gelegd. Een ras-artieste Pas in 1930 ging Claire, inmiddels gehuwd en gescheiden van Theo Verrijn Stuart, zich serieus toeleggen op de schilderkunst. Ze nam les bij E.R. Dietze (1880 -1961), leraar aan de Königliche Akademie in Dresden, drie jaar later keerde ze geschoold in het late Duitse impressio nisme naar Nederland terug. Haar wens een opleiding tot binnenhuisarchitect of architect te volgen vond geen goedkeuring bij haar vader die haar als schilderes zag. Claire werd lid van de Amsterdamse kunstenaarsvereni ging St. Lucas en vertrok naar Parijs om lessen te volgen bij Anders Osterlind (1887-1960), zoon van de Zweedse kunstenaar Allan Osterlind, schilder van stillevens en landschappen en autodidact. In Parijs sloot Claire zich aan bij de Salon du Dessin et de la Peinture a l'eau. In de Franse lichtstad ontmoette zij haar tweede echtgenoot Kees Goedewaagen, met wie ze van 1934 tot 1939 getrouwd was. Als schilderes debuteerde Claire in 1938 in Nederland met 29 werken in de Amsterdamse kunsthandel Santee Landweer. N.H. Wolf noemde haar in De Kunst een ras-artieste met 'eene zóó sterke persoonlijkheid belooft méér voor de toekomst dan men gewoon lijk van debuteerende kunstenaars verwacht.' De kri tieken liepen uiteen. Tot haar vertrek naar Mexico in 1956 zou Claire regelmatig exposeren, niet alleen in Nederland maar ook in België, Frankrijk, Engeland, Mallorca en waarschijnlijk zelfs in Amerika. Veere In de zomer van 1938 logeerde Claire in pension Ver linden in Veere, in 1939 huurde ze van de kunstenaar Frits Lensvelt (1886-1945) een deel van het Dijkhuis tussen Veere en Vrouwenpolder en vanaf 1941 ver deelde ze haar tijd tussen het Dijkhuis en Den Haag, waar haar derde echtgenoot Bert Prinsen Geerligs woonde. Eind 1942 geëvacueerd, trok ze een jaar later na enige omzwervingen met haar echtgenoot naar Woerden om in 1946 na een korte periode in Amsterdam alleen naar Veere terug te keren. Ze vestigde zich defini tief in het huis In de Coerenblom aan de Kaai, dat eigendom was geweest van de schilder en graficus J.F.E. ten Klooster (1873-1940). In haar nieuwe huis kon Claire haar talenten uitleven, zij herstelde het zoveel mogelijk in de oude staat, maakte er een 'klein museum' met korenbloemblauwe accenten van en werkte daarnaast geconcentreerd aan haar schilderijen 44 Zeeuws Tijdschrift 2002/4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 46