is hier maar een tiental van zijn schilderijen geëx poseerd. Toch bekruipt me een licht schuldgevoel omdat ik de meester min of meer over het hoofd heb gezien. Als boetedoening loop ik tegen de stroom bezoekers in terug naar De Man met de Blauwe Hoed. Ik staar naar de ring in zijn hand, en naar zijn baardstop pels van een dag oud. De blauwe kaproen op zijn hoofd lijkt licht te geven. Als je maar lang genoeg kijkt komt hij zijn lijst uit. Chocola en kant Terug op het museumplein zie ik tot mijn genoe gen dat zich inmiddels een zeer lange rij gevormd heeft voor het loket. Het weer houdt zich niet aan de voorspellingen. De zon schijnt en het museum pleintje oogt als een antieke stadstuin. Pilaren, de Ruiters van de Apocalyps (beeldengroep), passerend koetsje en twee muzikanten die Vivaldi spelen. Mag het ietsje meer zijn, lijkt het uitgangspunt van de stad. (Pas als je de dreigende ruiters met hun stijve pikken eens nader bekijkt dan weet je dat na het genieten het einde verschrikkelijk zal zijn.) Even later als onverbeterlijke toerist op een brug staan staren naar de oude gevels met hun uitsprin gende houten erkers, de oude stenen - iedere steen een individu -, de trap- of klokgevels, de bloembakken. Hier wonen nog steeds mensen. Zijn ze gelukkiger dan de lui in de Vinex-wijken, vraag ik me af, maar de vraag verdwijnt in mijn hoofd als er weer een toeristenboot aankomt. In de verte glinstert de 'nieu we' torenspits van de kerk van O.L. Vrouw. Het valt op hoeveel gebouwen grondig zijn gezandstraald of gerestaureerd. Er is zelfs dit jaar een kolossaal nieuw muziektheater geopend. Sommige panden zien er bijna potsierlijk uit met al het bladgoud en nieuwe kleuren, hun opgepoetste mythische figuren, ook al in goud gehuld. En de straat ernaast heet dan Blinde Ezelstraat. De markt is altijd nadrukkelijk voor de toeristen. Zonder fototoestel voel ik me een buitenstaander. Ook deze keer bereikt me de vraag: maakt u even een foto van ons. Ik druk welwillend op het knopje, doe mijn best ondanks het besef dat ik de foto nooit te zien zal krijgen. Vanuit een grote muziek tent schettert vervelende muzak. Het orkest draagt de naam de Oldtimers. Ook dat is Brugge. Zodra ik een zijstraat in duik doemen de bekende winkeltjes weer op: kant, chocola, kaarten, plattegronden. Culturele hoofdstad van Europa Op de omslag van de culturele gids Bmgge 2002 prijkt een gedicht van Peter Verhelst Op een dag doken ze op, zwermden uit Over de stad en nestelden zich. We gaven ze te eten van onszelf. Op een dag waren ze verdwenen. Maar ze bleven, 's Nachts worden we bezocht In onze eigen, vreemdkleurige dromen. Deze tekst wil behalve het kosmopolitische verle den van de stad ook de internationale oriëntatie van dit bijzondere culturele jaar benadrukken. De organisatoren van Brugge 2002 hebben dan ook nadrukkelijk de stad als prototype van een nostal gisch Vlaanderen willen vermijden. Alles wat aan deze gedachte voedsel kon geven is volgens initia tor Hugo de Greef achterwege gebleven. De artistie ke activiteiten zijn behalve op Vlaanderen ook op Europa gericht. Geen oubollige kunst meer besef ik. Want daar stond de stad min of meer om bekend. Tentoon stellingen van genre-schilderijen, bundels tamme poëzie. Wat een hoofdstedelijke benoeming niet al vermag. Het programma oogt inderdaad indruk wekkend divers: de Europese Biënnale voor grafi sche kunst, internationale fotografen in het station, nieuwe films (Het Oog van de Zee), een gigantisch muziekaanbod in het nieuwe concertgebouw aan 't Zand ('Na het vallen van de duisternis zal het toren volume over het plein een zacht licht uitstralen de kamermuziek zal, met zijn oplopende wandelspiraal, zichtbaar maken.'), historische tentoonstellingen, literaire avonden, thematische wandelingen, Sail Brugge, cartoonfestival, de mythe Europa benaderd door internationale schrijvers, locatie-projecten, progressieve balletten van onder meer Anne Teresa de Keersmaeker, calligrafie-projecten, jazz Brugge, en jawel Jan van Eyck en het Zuiden. Brugge springt op het podium van de kosmopo litische kunst. Ik ben benieuwd of de kampioen van het aanbod historische sensaties daar volgend jaar nog staat. 42 Zeeuws Tijdschrift 2002/4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 44