realistische en soms wat impressionistische werken
uit de twintigste eeuw van Antwerpenaar Ger Jacobs
(1865-1958) en zijn leerlingen L. van der Steen (1879-
1967) en K.J. Huineman (1886-1952) uitTerneuzen.
'Mooie werken die hier bijzonder mooi tot hun recht
komen', zegt Dick Broers, 'maar aan de voorkant van
de zaal hebben we eigenlijk het mooiste schilderij.'
Hij wijst op de glazen wand van boven tot onder die
een schitterend uitzicht op de Schelde biedt. 'Een
levend schilderij, het zicht is altijd anders. Hier kun je
echt de hele dag zitten. Vandaar dan ook het bankje...'
Een historisch pand als het Lampsinshuis heeft
natuurlijk een zolder. Twee zelfs. 'Hier moeten we op
ontdekkingstocht, het is bewust een beetje donker
gehouden. De bezoeker gaat letterlijk en figuurlijk op
ontdekking aan de hand van Jacob Roggeveen, de
Zeeuwse avonturier die Paaseiland heeft ontdekt. Als
je zo'n tocht gaat maken, moet je je afvragen: wat
neem ik mee? En ook: hoe onderhoud ik het schip en
hoe kan ik me verdedigen? Al die zaken vind je hier.
En als je dan eenmaal iets ontdekt hebt, moet het in
kaart worden gebracht (de cartografie). We hebben
hier ook gekozen voor het echte avontuur. Onder de
vitrines zitten laadjes die je open mag maken en waar
allerlei, geheime spullen verstopt zitten, zoals één van
de eerste tandenborstels, luizenkammen en een viool
spanner.' En er is ook nog een spel, dat de nodige
behendigheid vereist. In een soort flipperkast loopt
een bal die je via de goede route vanuit Vlissingen
naar zijn bestemming - Paaseiland - moet leiden. Met
helden; de kaapvaarder Jarry, Joost de Moor, de Evertsen,
Banckert en Hobein. 'Hobein was een grote held in de
afscheidingsoorlog met België. Hij redde, onder sper
vuur, de Nederlandse vlag van een afgedreven sloep.
Dat was een heldendaad en hij zou er ook eeuwig
beroemd om zijn geworden als zich niet korte tijd later
ene Van Speijk ('dan liever de lucht in') had aangediend.
Hier hangen ze dan ook naast elkaar.' De portretten
hangen overigens niet gewoon aan een wand, ze han
gen er als het ware voor, aan een wand van gaas en door
middel van een spannend spel met licht binnen en
buiten de wand komen ze op je af of vervagen juist
om hun (historische) achtergrond nadruk te geven.
De (derde) vrouw van Michiel de Ruyter, Anna van
Gelder, neemt een belangrijke plaats in. In zijn leven
- ze was letterlijk de vrouw achter de man - en dus ook
in de kamer waar de glorie en rijkdom getoond wordt.
Dick zegt het zo: 'Zij zorgde voor de bevoorrading van
zijn schepen. Hij bracht het geld binnen en zij besteed
de de rijkdom.' Het hele rijke Vlissingen uit de zeven
tiende eeuw wordt hier op allerlei manieren verbeeld:
een panaroma op de stad in die tijd met prominent
het Lampsinshuis, het voormalige stadhuis (een kopie
van dat van Antwerpen) en het Van Dishoeckhuis.
Van dat laatste pronken twee overgebleven klassieke
beelden van het balkon nu in de zaal. Een audiovisu
ele presentatie maakt de verbeelding compleet, met
muziek van een componist die ook in Zeeland actief
was: Schelfhout.
Hedendaagse glorie
In het muZEEum kun je letterlijk reizen door de tijd.
Van de rijkdom uit de Gouden Eeuw naar de meer
hedendaagse glorie bijvoorbeeld. Op de tweede verdie
ping van de nieuwbouw, via open trappen van glas, hout
en staal met uitzicht rondom, ligt de Scheldezaal. 'Die
is op zo'n hoogte gesitueerd dat de lichtval heel erg
bijzonder is. Ook langs boven valt daglicht binnen,
daardoor worden de kleuren van de schilderijen adem
benemend mooi.' Dit wordt het domein van wisselen
de exposities. Tot januari volgend jaar (2003) is er
werk van Zeeuwse maritieme schilders te zien: Met
zicht op zee. Schilders die zich lieten inspireren door
het veelvuldig geroemde Zeeuwse licht.
Romantische en dromerige werken uit de negen
tiende eeuw van J.C. Haccou (1798-1839), leerling van
J.H. Koekoek en lid van de Middelburgse Teekenacademie
en J.F. Schütz, tekenleraar in Middelburg en meer
36 Zeeuws Tijdschrift 2002/4