realistische en soms wat impressionistische werken uit de twintigste eeuw van Antwerpenaar Ger Jacobs (1865-1958) en zijn leerlingen L. van der Steen (1879- 1967) en K.J. Huineman (1886-1952) uitTerneuzen. 'Mooie werken die hier bijzonder mooi tot hun recht komen', zegt Dick Broers, 'maar aan de voorkant van de zaal hebben we eigenlijk het mooiste schilderij.' Hij wijst op de glazen wand van boven tot onder die een schitterend uitzicht op de Schelde biedt. 'Een levend schilderij, het zicht is altijd anders. Hier kun je echt de hele dag zitten. Vandaar dan ook het bankje...' Een historisch pand als het Lampsinshuis heeft natuurlijk een zolder. Twee zelfs. 'Hier moeten we op ontdekkingstocht, het is bewust een beetje donker gehouden. De bezoeker gaat letterlijk en figuurlijk op ontdekking aan de hand van Jacob Roggeveen, de Zeeuwse avonturier die Paaseiland heeft ontdekt. Als je zo'n tocht gaat maken, moet je je afvragen: wat neem ik mee? En ook: hoe onderhoud ik het schip en hoe kan ik me verdedigen? Al die zaken vind je hier. En als je dan eenmaal iets ontdekt hebt, moet het in kaart worden gebracht (de cartografie). We hebben hier ook gekozen voor het echte avontuur. Onder de vitrines zitten laadjes die je open mag maken en waar allerlei, geheime spullen verstopt zitten, zoals één van de eerste tandenborstels, luizenkammen en een viool spanner.' En er is ook nog een spel, dat de nodige behendigheid vereist. In een soort flipperkast loopt een bal die je via de goede route vanuit Vlissingen naar zijn bestemming - Paaseiland - moet leiden. Met helden; de kaapvaarder Jarry, Joost de Moor, de Evertsen, Banckert en Hobein. 'Hobein was een grote held in de afscheidingsoorlog met België. Hij redde, onder sper vuur, de Nederlandse vlag van een afgedreven sloep. Dat was een heldendaad en hij zou er ook eeuwig beroemd om zijn geworden als zich niet korte tijd later ene Van Speijk ('dan liever de lucht in') had aangediend. Hier hangen ze dan ook naast elkaar.' De portretten hangen overigens niet gewoon aan een wand, ze han gen er als het ware voor, aan een wand van gaas en door middel van een spannend spel met licht binnen en buiten de wand komen ze op je af of vervagen juist om hun (historische) achtergrond nadruk te geven. De (derde) vrouw van Michiel de Ruyter, Anna van Gelder, neemt een belangrijke plaats in. In zijn leven - ze was letterlijk de vrouw achter de man - en dus ook in de kamer waar de glorie en rijkdom getoond wordt. Dick zegt het zo: 'Zij zorgde voor de bevoorrading van zijn schepen. Hij bracht het geld binnen en zij besteed de de rijkdom.' Het hele rijke Vlissingen uit de zeven tiende eeuw wordt hier op allerlei manieren verbeeld: een panaroma op de stad in die tijd met prominent het Lampsinshuis, het voormalige stadhuis (een kopie van dat van Antwerpen) en het Van Dishoeckhuis. Van dat laatste pronken twee overgebleven klassieke beelden van het balkon nu in de zaal. Een audiovisu ele presentatie maakt de verbeelding compleet, met muziek van een componist die ook in Zeeland actief was: Schelfhout. Hedendaagse glorie In het muZEEum kun je letterlijk reizen door de tijd. Van de rijkdom uit de Gouden Eeuw naar de meer hedendaagse glorie bijvoorbeeld. Op de tweede verdie ping van de nieuwbouw, via open trappen van glas, hout en staal met uitzicht rondom, ligt de Scheldezaal. 'Die is op zo'n hoogte gesitueerd dat de lichtval heel erg bijzonder is. Ook langs boven valt daglicht binnen, daardoor worden de kleuren van de schilderijen adem benemend mooi.' Dit wordt het domein van wisselen de exposities. Tot januari volgend jaar (2003) is er werk van Zeeuwse maritieme schilders te zien: Met zicht op zee. Schilders die zich lieten inspireren door het veelvuldig geroemde Zeeuwse licht. Romantische en dromerige werken uit de negen tiende eeuw van J.C. Haccou (1798-1839), leerling van J.H. Koekoek en lid van de Middelburgse Teekenacademie en J.F. Schütz, tekenleraar in Middelburg en meer 36 Zeeuws Tijdschrift 2002/4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 38