de belangrijke mensen aan boord. De bezoeker kan
door een spel waarin hij of zij moet koken aan boord
van een veerboot, een schip van de Olaulijn, een vis
sersboot of een VOC-schip, ontdekken wat daar bij
komt kijken.'
Scheepsbouw en dé werf
De achterkamer van het Lampsinshuis is een eldorado
voor liefhebbers van scheepsmodellen en 'techneuten'.
Hier wordt de scheepsbouw kort en krachtig uit de
doeken gedaan: van bestek tot afbouw. Het verhaal
begint hier met een bijzonder schilderij waarop drie
fasen van scheepsbouw afgebeeld zijn: een schip staat
op stapel, een schip gaat te water en een schip wordt
afgebouwd aan de kade. 'Het is een vroeg achttiende-
eeuws schilderij, maar nog altijd heel actueel: nog
altijd worden schepen in dezelfde drie fasen gebouwd.'
In hele grote stappen wordt de Zeeuwse scheepsbouw
getoond: de belangrijke periode in de negentiende
eeuw met de Rijksmarinewerf in Vlissingen, de kleine
re (reparatie)werven die een eeuw later opkwamen en
natuurlijk: De Schelde. Dé werf van Zeeland, de KMS,
is de grote blikvanger. Historische portretten van de
eerste driekoppige directie: Smit, Van Raalte en Martin,
een model van het eerste schip dat is gebouwd op De
Schelde en een zeer bijzonder model van de Willem
Ruis, het imposante cruiseschip dat in Vlissingen is
gemaakt. En opnieuw een beeldscherm, met historische
bewegende beelden die weinigen gezien zullen hebben.
'Ze zijn afkomstig uit Mannen van Staal, een vrij lange
film over De Schelde in opdracht van de werf gemaakt,
waarin op een zeer gedetailleerde manier wordt getoond
hoe sinds 1950 schepen werden gemaakt.'
De volgende kamer toont weer een heel ander
gezicht van Zeeland en het water: de strijd tegen het
water dat geeft, maar ook neemt. Op een levensgroot
scherm ontrollen zich de rampen en overstromingen
die dit gewest in de tijd hebben getroffen: van de
Elisabethsvloed in 1414 tot de Waternoodsramp van
1953. 'Zonder dijken geen Zeeland. Dat wordt geïllus
treerd met een computerspel waarmee de dijk moet
worden bewaakt tegen verval. Dat moet nog steeds
gebeuren en de bezoeker kan het hier zelf ervaren.
Veel van onze bezoekers leven immers als toeristen
op die dijk zonder dat ze beseffen waar die dijken nu
eigenlijk voor dienen.'
Helden oude glorie
Via de statige houten trap met donkerblauwe loper
komen we op de eerste verdieping van het Lampsinshuis.
Meteen is duidelijk dat we nu de rijkdom en glorie
van weleer binnenstappen. We laten de imposante
woonkamer van de Lampsins (met portretten van de
hele dynastie en 'het mooiste uitzicht van Vlissingen'),
die momenteel ook als trouwzaal wordt gebruikt, even
links liggen en komen in een kamer waar de glorie
eveneens van afstraalt. Het kon niet uitblijven in een
maritiem museum van Zeeland: aandacht voor Michiel
de Ruyter. De zeeheld die overigens ook historisch
thuishoort in dit pand; hij was ooit als handelskapitein
in dienst van de Lampsins. Blikvanger is een statieportret
van Michiel, geschilderd door Ferdinand Bol. 'Hij heeft
hier zelf voor geposeerd, dit is dus niet later na zijn dood
geschilderd, zoals een aantal andere portretten. Hier
staat hij écht op', benadrukt Dick Broers. Centraal in
de Heldenkamer, waar hij hoort. Omringd door andere
35 Zeeuws Tijdschrift 2002/4