de belangrijke mensen aan boord. De bezoeker kan door een spel waarin hij of zij moet koken aan boord van een veerboot, een schip van de Olaulijn, een vis sersboot of een VOC-schip, ontdekken wat daar bij komt kijken.' Scheepsbouw en dé werf De achterkamer van het Lampsinshuis is een eldorado voor liefhebbers van scheepsmodellen en 'techneuten'. Hier wordt de scheepsbouw kort en krachtig uit de doeken gedaan: van bestek tot afbouw. Het verhaal begint hier met een bijzonder schilderij waarop drie fasen van scheepsbouw afgebeeld zijn: een schip staat op stapel, een schip gaat te water en een schip wordt afgebouwd aan de kade. 'Het is een vroeg achttiende- eeuws schilderij, maar nog altijd heel actueel: nog altijd worden schepen in dezelfde drie fasen gebouwd.' In hele grote stappen wordt de Zeeuwse scheepsbouw getoond: de belangrijke periode in de negentiende eeuw met de Rijksmarinewerf in Vlissingen, de kleine re (reparatie)werven die een eeuw later opkwamen en natuurlijk: De Schelde. Dé werf van Zeeland, de KMS, is de grote blikvanger. Historische portretten van de eerste driekoppige directie: Smit, Van Raalte en Martin, een model van het eerste schip dat is gebouwd op De Schelde en een zeer bijzonder model van de Willem Ruis, het imposante cruiseschip dat in Vlissingen is gemaakt. En opnieuw een beeldscherm, met historische bewegende beelden die weinigen gezien zullen hebben. 'Ze zijn afkomstig uit Mannen van Staal, een vrij lange film over De Schelde in opdracht van de werf gemaakt, waarin op een zeer gedetailleerde manier wordt getoond hoe sinds 1950 schepen werden gemaakt.' De volgende kamer toont weer een heel ander gezicht van Zeeland en het water: de strijd tegen het water dat geeft, maar ook neemt. Op een levensgroot scherm ontrollen zich de rampen en overstromingen die dit gewest in de tijd hebben getroffen: van de Elisabethsvloed in 1414 tot de Waternoodsramp van 1953. 'Zonder dijken geen Zeeland. Dat wordt geïllus treerd met een computerspel waarmee de dijk moet worden bewaakt tegen verval. Dat moet nog steeds gebeuren en de bezoeker kan het hier zelf ervaren. Veel van onze bezoekers leven immers als toeristen op die dijk zonder dat ze beseffen waar die dijken nu eigenlijk voor dienen.' Helden oude glorie Via de statige houten trap met donkerblauwe loper komen we op de eerste verdieping van het Lampsinshuis. Meteen is duidelijk dat we nu de rijkdom en glorie van weleer binnenstappen. We laten de imposante woonkamer van de Lampsins (met portretten van de hele dynastie en 'het mooiste uitzicht van Vlissingen'), die momenteel ook als trouwzaal wordt gebruikt, even links liggen en komen in een kamer waar de glorie eveneens van afstraalt. Het kon niet uitblijven in een maritiem museum van Zeeland: aandacht voor Michiel de Ruyter. De zeeheld die overigens ook historisch thuishoort in dit pand; hij was ooit als handelskapitein in dienst van de Lampsins. Blikvanger is een statieportret van Michiel, geschilderd door Ferdinand Bol. 'Hij heeft hier zelf voor geposeerd, dit is dus niet later na zijn dood geschilderd, zoals een aantal andere portretten. Hier staat hij écht op', benadrukt Dick Broers. Centraal in de Heldenkamer, waar hij hoort. Omringd door andere 35 Zeeuws Tijdschrift 2002/4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 37