f zappen door de geschiedenis: van de eerste houten scheepjes op de Schelde in de late Middeleeuwen tot de gigantische containerschepen (dozenboten) van nu. Niet alleen de schepen en scheepstypen, maar ook de lading komt aan bod. De vondsten uit het wrak van het VOC-schip Het Vliegend Hert zijn belangrijke, stille getuigen. 'Dankzij het zinken van die Oost-Indiëvaarder weten we ook veel over wat er uit Zeeland mee genomen werd op de tocht naar de oost: wijn, tabak, scharen, van alles. We kunnen ook mooi zien hoe de verschil lende zaken verpakt werden in die tijd. Een loden blik voor de kaas bijvoorbeeld.' Historische kamer Zeeland is ontstaan uit water en dat water was de oor zaak van opkomst en verval van steden en havens. Het water zorgde ook voor bedrijvigheid, voor werk, het tweede hoofdthema. We gaan naar boven, naar een kamer van het Lampsinshuis. Een kamer met een bijzondere historie: in deze ruimte vergaderde de Permanente Commissie. Een commissie die bij de afscheiding van België in 1831 ontstond en toezicht houdt op de regulering van het loodswezen. België bedong toen dat het een eigen loodsdienst op de Westerschelde zou houden met een eigen loodswissel in Vlissingen. De Permanente commissie, twee Nederlanders en twee Belgen, bestaat nog steeds. Destijds bepaalde die com missie ook het scheepstype waarmee beloodst werd. Modellen daarvan zijn te zien in deze kamer. En verder van alles dat te maken met het loodswezen en vaar wegmarkering: verlichting, betonning en bebakening. We laten hier ook zien hoe onder invloed van de voortschrijdende techniek ook de loodsboten verander den. De komst van de motoren (stoom en later diesel) zorgden ervoor dat de loodsen steeds sneller naar de schepen konden worden gebracht.' Er zijn dus model len van redeboten te zien en ook een antieke lamp constructie uit een vuurtoren. De volgende kamer heeft een meer 'speels' karak ter. 'Dit noemen we 24 uur aan boord. De visserij komt aan bod, hoewel niet uitgebreid daarvoor zijn al andere musea in Zeeland. Wat wij wél laten zien is de kreeften visserij, die is vrij uniek in Nederland, op de Ooster- schelde wordt het nog steeds gedaan.' Ze wordt ver beeld door perfect op schaal nagebouwde miniaturen van de Middelburgse modelbouwer Han Reinhout, levensecht inclusief mensen aan het werk. In schril contrast daarmee is het grote beeldscherm aan de wand dat in actuele journaal-beelden de kentering in de visserij sinds de jaren zeventig laat zien: overbevis- sing, vangstbeperking, stillegregeling. Maritieme beroepen daar draait het vooral om in deze kamer: de scheepstimmerman, de chirurgijn, later de machinist, werktuigbouwkundige en de scheepskok. 'Er moest natuurlijk gekookt worden, zonder voedsel voer niemand wel. De kok was eeuwenlang één van 34 Zeeuws Tijdschrift 2002/4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 36