Koen Vermeule, z.t. olieverf op doek, 2001, 180 x 240 cm. Courtesy Tanya Rumpff. Foto: Thijs Quispel. vlakken van elkaar zodat het lilablauw en oranjegeel boven alle ruimte krijgen die nog over is. Het bewijs voor zijn bewering dat de anecdote slechts een aanleiding is voor een kunstwerk, is geleverd. Wie is nu nog geïnteresseerd in de omgeving die ten grondslag lag aan dit doek? Het kunstwerk is zo'n overtuigende nieuwe werkelijk heid, de aanleiding heeft zichzelf overbodig gemaakt. Het belang van de ontstaansplek van kunstwerken ligt eerder in de inspiratie die die verschaft dan aan de feitelijke kenmerken van de plek. Ook de schilder van nu moet zich overgeven aan het cliché van de catharsis, en die overvalt hem. Zeeland blijkt in die behoefte te voorzien. O Noten 1. Wim Beeren was van 1985 tot 1993 directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam; hij overleed in 2001. 2. Paul Bonger, Monoloog op schrift, 1998. 3. Koen Vermeule exposeerde deze zomer in Kunstcentrum Stichting Plus Min (www.plusmin.nl). Koen Vermeule, Brouwersdam, olieverf op doek, 1998, 75 x 150 cm. Privécoiiectie. Foto: Thijs Quispel. 31 Zeeuws Tiidschrift 2002/4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 33