Koen Vermeule, z.t. olieverf op doek, 1994, 150 x 200 cm. Collectie: Koninklijke PTT Post BV. Foto: Thijs Quispel. mooi mogelijk met leegte. Althans leeg, het is maar hoe je leeg ziet. De drukte op Vermeules schilderijen is in abso lute tegenspraak met de ijlheid op die van Bonger. Vermeules leegte dringt zich aan je op, laag voor laag. In elk schilderij doen zich verschillende graden van textuur voor. Zo bestaat een doek uit soms wel drie of vier schilderijen, ingedeeld naar kleur, dikte van de verf en materialiteit. Als hij de naam Miquel Barceló (1957) noemt, denk ik meteen aan die krachtige Spaanse schildertraditie, van de 17de eeuwse Francisco de Zurbaran tot de 20ste eeuwse materieschilder Antoni Koen Vermeule, Duin, olieverf op doek, 2001, 75 x 150 cm. Privécollectie. Foto: Thijs Quispel. 29 Zeeuws Tijdschrift 2002/4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 31