Paul Bonger, Turn III, olieverf op doek, 2002, 135 x 90 cm. Collectie kunstenaar. Zijn eerste schilderjaren brachten figuratie voort, tot de monochromen van Ben Akkerman (Enschede, 1920) hem het inzicht gaven hoe hij abstractie naar zijn hand kon zetten. Nu is zijn abstracte toets even trefzeker als zijn figuratieve. En dat zelfs met geel, de kleur die, naar zijn stellige overtuiging, alleen Van Gogh aankon. Werken van Bonger en Vermeule lijken op elkaar te lijken. Vraag hen wat ze doen, dan zeggen ze alle bei: ik schilder. Beider onderwerp is land en lucht. Ze houden zich bezig met leegte, ze vullen doeken zo Koen Vermeule, z.t. (landschap), olieverf op doek, 1999, 40 x 120 cm. Privécollectie. Foto: Thijs Quispel 28 Zeeuws Tijdschrift 2002/4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 30