Zeeland en de reflectie die zij op elkaar uitoefenen. Een wit kader dat de schilderingen omringt, versterkt dat perspectivische effect. Hij weet wat hij doet. Paul Bonger maakt de natuurelementen steeds beter voelbaar: de voortschrijdende tijd, het licht, het land en de seizoenen. Van Middelplaat (19 91), Wind veren (1993), Les Sept Printemps (1997), Le Rouge et le Bleu (1999-2000) tot zijn meest recente voltooide serie Turn (2002) is de toets allengs ijler geworden. Hij beheerst de kunst van het weglaten. Cultuurlandschappen Verbeelding van leegte door materie is een vreemde paradox en toch werkt het zo. Fysieke leegte bestaat eigenlijk niet. Leegte kun je niet creëren, nee, hoog stens de illusie van leegte. Kijken, goed kijken, is het uitgangspunt voor schilderen. Je neemt een beeld in je op, dat vermengt zich in de hersenpan met aanwezig materiaal waarna een schilderij kan ontstaan. Maar dat ontstaansproces leidt weer een heel eigen leven. Dat is de ervaring van Koen Vermeule (Goes, 1965). 27 Zeeuws Tijdschrift 2002/4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 29