•7
TauL VAK nc-g.VeLi>P
W ooFosT■R d>4/
De multiple-choicetest deed zijn intrede wat door
de leerlingen als een experiment van de biologieleraar
werd gezien. 'Sponselee heeft een nieuw systeem ont
worpen voor de proefwerken. Namelijk: een vraag zet
hij op een stencil en drie antwoorden er achter (RV).'
Hij hanteerde ook nog de meer traditionele methode
van het aanwijzen. 'Bij Ome Sjors zijn de lessen nog
steeds even gezellig. We zijn nu met Hendrika het
geraamte bezig (RB).'
Ondanks hun veranderende positie bleven de lera
ren toch centraal staan in de belevingswereld van de
leerling. Toontje, Thor, Huppeltje, de Kale, den Guust,
Jo Noot, Tjunk, de Mof en Blauwbaard, ze doken alle
maal in de brieven op. Maar de meeste aandacht ging
uit naar de lerares Frans, Juffrouw Ekker, die anders
dan andere leraren geen bijnaam had.
Tekening van het Jansenius Lyceum van C. Verdonschot op
het omslag van de Agenda 1968 1969. 'Die school had toen
eigenlijk al Jansenius Scholengemeenschap (tegenwoordig
Reynaert College) moeten heten, maar dat was niet tot het
omslag van de schoolagenda doorgedrongen
(volgens Bernhard [de conciërge] te veel rommel,
bekertjes, boterhammen, krijtjes en koffie op de
grond ligt (ML).'
De fysieke verbouwing liep parallel aan de radicale
veranderingen in het onderwijssysteem die er in dat
jaar werden doorgevoerd. De eerste haarscheurtjes in
de voorheen onaantastbare positie van de middelbare-
schoolleraar werden zichtbaar. Ze moesten hun lokaal
waar ze de scepter zwaaiden, verlaten en ze moesten
naar id toekomen. Een boeggolfje onschuldige demo
cratieseringen overspoelde ook het platteland. 'Ons
prikbord hangt nu vol platen van de Bee Gees en
Mijnheer de Uil van de Fabeltjeskrant (FR).' Ook de
lesmethoden veranderen en er kwamen studie-uren
(de voorlopers van het Studiehuis), tijdens welke je
zelfstandig onder begeleiding moest studeren.
Breng dat lijk weg!
Ze gaf dikwijls overhoringen en deelde vaak en veel
strafwerk uit. 'We hebben laatst twee schriftelijken
gehad van Ekker. Eerst had ik een 3 en de tweede keer /(.OOu
weer een 3. Toen heb ik een pak strafwerk opgekregen//. 3 2 x-
Het strafwerk was: les 1 t/m 22 twee keer overschrij
ven uit de woordenlijst (RB).' Ekker zat altijd meL
gebloemde jurken ongegeneerd wijdbeens op het
docentenplateau. Dat gaf de nodige inkijk en veroor-//. 0^5 x
zaakte veel hilariteit. 'Parijs zien we zelden of nooit
meer. Ekker heeft het erg met je te doen (MN).' Ekketil- O x
had het niet voor niets met mij te doen want op 7 <d-J u
februari 1969 om 14.20, bij het begin van het zesde
lesuur, riep ze me naar voren voor een mondelinge
overhoring. Ik zag er toen, volgens mijn moeder, al 11 Oó u-
behoorlijk pips uit en had al twee weken erge buik
pijn. Ik wankelde op mijn benen. Ergens onder een 1
ingewikkelde futur subjonctif du passé werd het zwart
voor mijn ogen. Ik viel bewusteloos voorover precies11-O u U
tussen twee banken anders had ik beslist mijn nekmp
de voorste tafel gebroken. Toen ik enigszins bijkwam,
krijste Ekker op de top van haar craquelé stem: 'Bren£' x
dat lijk weg!' fd> U.
Achteraf heeft ze wel spijt van die opmerking ge
kregen. Zeker toen ze hoorde dat ik op het randje van
de dood balanceerde. Na haar pensionering is ze in
Oostende gaan wonen, waar ze enkele jaren geleden
is overleden. Een deputatie van de school waar ze de
beste jaren van haar leven aan had gegeven, was in
geen velden of wegen te bekennen.
UQ
38 Zeeuws Tijdschrift 2001/6