•7 TauL VAK nc-g.VeLi>P W ooFosT■R d>4/ De multiple-choicetest deed zijn intrede wat door de leerlingen als een experiment van de biologieleraar werd gezien. 'Sponselee heeft een nieuw systeem ont worpen voor de proefwerken. Namelijk: een vraag zet hij op een stencil en drie antwoorden er achter (RV).' Hij hanteerde ook nog de meer traditionele methode van het aanwijzen. 'Bij Ome Sjors zijn de lessen nog steeds even gezellig. We zijn nu met Hendrika het geraamte bezig (RB).' Ondanks hun veranderende positie bleven de lera ren toch centraal staan in de belevingswereld van de leerling. Toontje, Thor, Huppeltje, de Kale, den Guust, Jo Noot, Tjunk, de Mof en Blauwbaard, ze doken alle maal in de brieven op. Maar de meeste aandacht ging uit naar de lerares Frans, Juffrouw Ekker, die anders dan andere leraren geen bijnaam had. Tekening van het Jansenius Lyceum van C. Verdonschot op het omslag van de Agenda 1968 1969. 'Die school had toen eigenlijk al Jansenius Scholengemeenschap (tegenwoordig Reynaert College) moeten heten, maar dat was niet tot het omslag van de schoolagenda doorgedrongen (volgens Bernhard [de conciërge] te veel rommel, bekertjes, boterhammen, krijtjes en koffie op de grond ligt (ML).' De fysieke verbouwing liep parallel aan de radicale veranderingen in het onderwijssysteem die er in dat jaar werden doorgevoerd. De eerste haarscheurtjes in de voorheen onaantastbare positie van de middelbare- schoolleraar werden zichtbaar. Ze moesten hun lokaal waar ze de scepter zwaaiden, verlaten en ze moesten naar id toekomen. Een boeggolfje onschuldige demo cratieseringen overspoelde ook het platteland. 'Ons prikbord hangt nu vol platen van de Bee Gees en Mijnheer de Uil van de Fabeltjeskrant (FR).' Ook de lesmethoden veranderen en er kwamen studie-uren (de voorlopers van het Studiehuis), tijdens welke je zelfstandig onder begeleiding moest studeren. Breng dat lijk weg! Ze gaf dikwijls overhoringen en deelde vaak en veel strafwerk uit. 'We hebben laatst twee schriftelijken gehad van Ekker. Eerst had ik een 3 en de tweede keer /(.OOu weer een 3. Toen heb ik een pak strafwerk opgekregen//. 3 2 x- Het strafwerk was: les 1 t/m 22 twee keer overschrij ven uit de woordenlijst (RB).' Ekker zat altijd meL gebloemde jurken ongegeneerd wijdbeens op het docentenplateau. Dat gaf de nodige inkijk en veroor-//. 0^5 x zaakte veel hilariteit. 'Parijs zien we zelden of nooit meer. Ekker heeft het erg met je te doen (MN).' Ekketil- O x had het niet voor niets met mij te doen want op 7 <d-J u februari 1969 om 14.20, bij het begin van het zesde lesuur, riep ze me naar voren voor een mondelinge overhoring. Ik zag er toen, volgens mijn moeder, al 11 Oó u- behoorlijk pips uit en had al twee weken erge buik pijn. Ik wankelde op mijn benen. Ergens onder een 1 ingewikkelde futur subjonctif du passé werd het zwart voor mijn ogen. Ik viel bewusteloos voorover precies11-O u U tussen twee banken anders had ik beslist mijn nekmp de voorste tafel gebroken. Toen ik enigszins bijkwam, krijste Ekker op de top van haar craquelé stem: 'Bren£' x dat lijk weg!' fd> U. Achteraf heeft ze wel spijt van die opmerking ge kregen. Zeker toen ze hoorde dat ik op het randje van de dood balanceerde. Na haar pensionering is ze in Oostende gaan wonen, waar ze enkele jaren geleden is overleden. Een deputatie van de school waar ze de beste jaren van haar leven aan had gegeven, was in geen velden of wegen te bekennen. UQ 38 Zeeuws Tijdschrift 2001/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 40