Ronald M uil ié in Kloveniersdoelen, Middelburg La Promessa 2001'. Foto: Rien Zandee. Het is zoals het is Hij laat graag de dingen zien zoals ze zijn. Concreet en tastbaar in hun uiteenlopende vorm en inhoud. Zo objec tief mogelijk. Alsof hij wil zeggen: kijk maar, het is zoals het is. Het is het motto van zijn werk. 'In 1998 heb ik een boekje uitgegeven, dat ook zo heet Het is zoals het is. Het zijn licht filosofisch getinte teksten, overgenomen uit mijn dagboeken. Het gaat over mijn werk, hoe de ideeën tot stand komen. Ik heb het geïllustreerd met een aantal linoleumsneden. Het zijn basale teksten die inzicht geven in mijn manier van denken.' Het gaat hem goed af. Ook daarin onderscheidt Ronald Mullié zich van vele andere beeldend kunste naars, die vooral goed zijn in één uitingsvorm: het beeld of het schilderij. Hij drukt zich graag en goed uit in gesproken woord én tekst. 'Ik zie absoluut geen verschil tussen of je nu iets vertelt of iets maakt of ergens op wijst. Voor mij is het beslist veel breder. Ik wil me niet beper ken. Ik merk ook dat iedere toelichting of presentatie van een idee gelijk mank gaat omdat ze niet het hele verhaal vertellen. Je kunt wel proberen een beeld van je idee te geven; dat laat wel iets zien, maar niet alles. Het blijft altijd een poging, niet meer dan dat. Het is een zoektocht naar de ultieme schoonheid.' Hij heeft beslist niet de bedoeling om met zijn werk de wereld te veranderen of te verbeteren. Zulke illusies kent hij niet. Grote idealen koestert hij niet. 'Absoluut niet. Ik heb geen enkele affiniteit met Jehova's, zende lingen, dommees, politici. Daar is kunst niet voor bedoeld. Ik ontdek dat mensen zich soms kunnen identificeren met de uitingsvorm en met het ontstane beeld. Dat is al heel mooi en volstaat. Kunst hoeft niet moeilijk te zijn om heel diep te gaan. Wél als je je laat leiden door allerlei interpretaties. Dan wordt het zinloos ingewikkeld. Soms staat het zelfs zo dichtbij dat mensen zich afvra gen: is dit nu alles? Dan zeg ik: ja, het is zoals het is. Ronald Mullié doet gewoon zijn ding, op uiteenlo pend gebied en met een sterk gevoel voor presentatie. 'Dat zit al vanaf het begin in mijn werk. Zoiets kun je niet leren. Op een kunstacademie kun je niets leren. Het enige wat ik daar heb geleerd, is dat je als kunstenaar je eigen gang moet gaan. De academie is een beschermde omgeving waar je dat een aantal jaren kunt doen. Maar je moet al kunstenaar zijn. Je kunt het er niet worden. Als je zo door redeneert, kun je zeggen dat je als kunstenaar niet per se naar de aca demie hoeft. Je hebt er alleen een grotere kans dat je er een leermeester tegenkomt. Ik kwam er nauwelijks. 26 Zeeuws Tijdschrift 2001/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 28