Ronald Mu11ié, Mosselen2001. Ruimte voor dingen Ruis kookt werd voorafgegaan door een een project dat hij vorig jaar draaide en dat gewoon Ruis heette. Daarin konden mensen zich abonneren op een bulle tin. Dat bulletin kregen ze om de vier, vijf weken in huis en dat ging over heel verschillende zaken die de kunstenaar bezighoudt. 'Bijvoorbeeld over een object dat ik in een weiland had zien staan. Of ze kregen een kaartje uit Frankrijk opgestuurd, waarop stond we hebben zojuist artisjokken gegeten. Ze waren koud naar binnen gewerkt of ik heb snel die kaartjes zitten stempelen en opgestuurd. Of ze kregen een uitnodiging om een wandeling over Neeltje Jans te gaan maken. Heel verschillend, dus. Het leuke eraan was, dat het elke keer volkomen onverwacht in de bus viel en elke keer weer een heel andere inhoud had. Er zat een keer een zakje zeezout bij met een conversatie met een fabriek in Frankrijk, die daarbij hoorde, omdat mij dat toen interesseerde. Over alles wat mij interesseert, wil ik iets melden.' Zijn inspiratie - zelf spreekt hij liever over ideeën - haalt hij vaak uit het dagelijks leven, zijn directe omge ving, onder andere uit het hem omringende Zeeuwse landschap. 'Ik ben Zeeuw en ik voel me hier thuis: de weids heid, de ruimte. Niet vanwege de natuur. Als mensen dat zeggen, is dat onzin. In Nederland is er geen enkel stukje natuur. Daar gaat het ook helemaal niet om. Maar ruimte wel. Ik vind Neeltje Jans bijvoorbeeld een prachtplek, door het gevoel van ruimte. Ik heb een hekel aan reizen, ik loop het liefst en zie de dingen die er zijn. Drie keer per jaar heb ik een moment dat ik zeer geïnspireerd ben en dan kan ik weer iets aan mijn ideeënreservoir toevoegen. Verder gebeurt dat niet zo vaak. Een moment, waarop je echt geïnspireerd bent of waarop je echt geraakt wordt, is zeldzaam. Het zijn wel dié momenten, dat je even iets hoger kunt reiken of iets verder kunt springen. Het moment waarop zo'n idee ontstaat, is een hoogtepunt. Het maken van dingen is vaak gewoon een praktische aangelegenheid.' Zijn leven en werken speelt zich grotendeels in Zeeland af. Buitenlandse reizen maakt hij niet, op een paar weken Boulogne (Noord-Frankrijk) in de zomer na. Hij neemt wel waar wat er in de wereld gebeurt en leeft het leven zoals het is. 'Natuurlijk. Ik ben geen kluizenaar. Ik houd ook bij wat andere kunstenaars doen; kijk naar allerlei andere kunstvormen. Daarvoor moet je vaak buiten de provin cie zijn. Zeeland is natuurlijk toch een soort culturele woestenij, maar dat is helemaal niet erg. Ik kan hier doen wat ik wil. Het is niet meer zo dat het werk van anderen mij sterk beïnvloed of dat ilc er door geïnspireerd raak. Dat had ik vroeger wél, toen ik nog op de academie zat. Het kwam wel eens voor dat ik, als ik een werk zag waar ik grote affiniteit mee had, zes weken zelf niets meer maakte, omdat ik dan dacht: het hoeft niet meer. Dat was toen. Als dat nu gebeurt, staat het mijn eigen ideeën absoluut niet meer in de weg. Ik heb ook ooit staan janken bij een Mondriaan omdat ik enorm ontroerd was. Dat komt nu niet meer voor.' Ronald Mullié, Sculpture rurale, 2000. 24 Zeeuws Tijdschrift 2001/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 26