Ronald Mullié, Mosselen (amethyst), Olieverf mosselen, 1992. Collectie kunstenaar. Foto: Bram Gideonse. op gereageerd wordt en wat verder weinig oplevert. Dat heb ilc ook al zo vaak meegemaakt en dat is niet erg interessant. Ik merk dat deze manier veel directer is. Zo heb ik afgelopen jaar een project gedaan met als titel Ruis kookt. Ruis is mijn alter ego, die allerlei projecten bedenkt, die mensen alert houden, wakker schudden of juist doen sluimeren. Ruis heeft twee kanten: het ruisen van de zee als een heerlijke achter grond op de deining waarvan je kan denken en doen. Ruis kan tevens de functie van stoorzender hebben, die je eigenlijk liever kwijt dan rijk bent. Dat dubbele zit er in.' In het kader van Ruis kookt heeft hij dit jaar vier keer gekookt voor zo'n 25 mensen. Die kwamen in zijn ate lier, waar hij een soort keuken had neergezet met een lange tafel. Een van de afleveringen heette Schuimpjes en basilicum. 'Ik wilde iets met schuimpjes doen, omdat die een enorme plastische waarde hebben. Je kunt ze een prachtige vorm geven en opspuiten.' De sessie werd ingeleid door een bulletin met teksten uit zijn dagboeken, een stempel gesneden in de vorm van een schuimpje, een tuinontwerp met de zeven balsemkrui den (rozemarijn, hysop, basilicum, lavendel, oregano, tijm en melisse). Verder een tekst uit het Hooglied, omdat daarin over 'van bedden vol balsem' wordt gezongen en de zeven kruiden gedroogd erbij in een zakje. 'De mensen krijgen zo'n bulletin - eigenlijk een informatiepakketje - om van te voren een beetje een idee te krijgen waar het eten over zal gaan. Voor de rest kook ik dan gewoon lekker en gaan we samen smakelijk zitten eten. Dat is bijzonder gezellig. Of er dan ook over kunst wordt gesproken? Nee, gelukkig niet. Dat wil ik ook niet. Ik ben geen zendeling. Mijn deel als kunstenaar zit in het bereiden en het opdienen. Als ze het opeten, bemoei ik me er niet meer mee. Ik schep trouwens wel zelf op.' 23 Zeeuws Tijdschrift 2001/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 25