liggen kunst en wetenschap niet ver uit elkaar en daar is wel wat voor te zeggen - de PZC had het gisteren over kunstwetenschappelijk). Bij het kiezen uit de ver zameling had ik het niet moeilijk. Al eerder had ik voor het typisch Zeeuwse tijdschrift Ballustmda een lesbrief over de zeester in Zeeland geschreven waarin ik de evolutie en de werking en het innerlijk van de zeester had uitgelegd. Ik werkte toen nog bij een instelling die VMC werd genoemd hetgeen staat voor Veel Meer Cultuur. Die instelling maakte veel lesbrie ven, overal kwam wel een lesbriefje bij, bij tentoon stellingen en projecten, bij poppenkasten en dorstles- kisten, bij het gezamenlijk koffiedrinken en lesbrieven bij lesbrieven. In Teylers zag ik in de vitrines fossiele zeesterren en slangsterren en koos een mooi exemplaar uit. In het citaat waarmee deze rede begint, heeft u vast en zeker wel gemerkt dat het wetenschappelijk gehalte van zo'n tekst niet erg hoog was. Met het strooien van een paar woorden als zeefplaat, anus, stekelhuidige, viel ik natuurlijk door de mand. Uit die tekst spreekt misschien wel iets van verwondering die bij het ont staan van een wetenschappelijke grondhouding onontbeerlijk is. Misschien is die Zeeuwse Prijs voor de Wetenschappen stiekemweg ook wel een aanmoe digingsprijs. Gelukkig kreeg ik deze week een artikel in handen dat staat in het Franstalige blad Sepetentrion: het spreekt over mijn vertalingen en over mijn werk in het algemeen. Zo staat er ergens de opmerkelijke regel: 'Car lui connait Ie microcosms des vers, des saute- relles et des cloportes.7 Misschien is zo'n tekst voor het Provinciebestuur en degenen die achter de Zeeuwse Prijs voor Kunsten en Wetenschappen staan een hele geruststelling. Het artikel staat echter niet onder de rubriek wetenschappen, maar onder literatuur. Overigens: van de cloportes heb ben we er hier massa's in Vlissingen en Middelburg, in Koudekerke en Biggekerke. Ja, wees maar gerust ook in Vlaanderen en in Hilversum, Bilthoven en, jawel, ook in de Mendelsohnlaan in Utrecht of zelfs aan het Voltaplein in Amsterdam. Meestal heb je ten minste drie soorten: de Oniscus asellus die het meeste voorkomt, tot in de huizen toe, de Porcellio Scaher, en dan de leukste: de Armadillium vulgare. Als je hem aanraakt, rolt het diertje zich op tot een kogeltje en kun je hem makkelijk wegknippen met je vinger. De pissebedden zijn vaak gezelschap van de duizendpoot. Notitie over de zeekomkommer 'Bij bepaalde wezens weetje niet direct of je nu te maken hebt met dieren of planten, de naam is soms ook mislei dend. Bij het zien van een zeekomkommer denk je dan ook meteen aan een komkommer, maar het is er dan wel een die bewegen kan en die een voor- en achtereind, een boven- en een onderkant heeft, en heterofoor is. Een tijdje terug zag ik op het strand van Al Qur'm, in Oman een donker exemplaar van ongeveer 30 centimeter lang en op bepaalde plaatsen 4 tot 5 centimeter dik. Met de tentakels om de mond graasde het dier het substraat af. Toen ik met mijn wijsvinger op het lijf duwde, begon hij zich een paar maal heftig samen te trekken en wel zo krachtig dat het dier aan zijn achtereinde zijn ingewanden eruit braakte. In de top van mijn vinger voelde ik op dat ogenblik een stekende pijn. De vinger zwol in de loop van de avond op en kreeg de kleur van donkere inkt met ter hoogte van het eerste kootje een sterk contrasterende witte ring die als het ware steeds verder over mijn vinger leek te schuiven. Ik was bang dat de vinger in een kleine zeekomkommer zou veranderen, zo dik en zwart werd hij! In de nacht wakker wordend van de pijn zag ik dat mijn vinger groenachtig oplichtte in het donker. Met het afzwakken van defosfores- centie verdween van lieverlee de aandoening. Ik heb me voorgenomen niet meer zo onvoorzichtig en zo ondoor dacht te werk te gaan. U kijkt naar mij of u het maar half gelooft. Ik snap het: erg overtuigend is ook deze tekst niet. Ik kan natuur lijk zo doorgaan waarbij we steeds vermoeider ralcen van het staan en hangen. We lijken zo wel tijd te winnen, maar echt opschieten doen we niet. Zeeuwse Prijs voor Kunsten en Wetenschappen... Hoe zit het nu met die Kunsten dan? Tja, dat is nog een graadje lastiger om uit te leggen. Het oordelen over kunst is zo al wat moeilijker. Zeker over de dingen die je zelf maakt, schrijft, schildert, danst. Want bij kunst speelt onwillekeurigheid en toeval een doorslaggeven de rol. Er zijn wel regels, maar die stellen kunstenaars tegenwoordig zo'n beetje zelf vast. Tenminste, dat beweren sommigen. Je moet echter niet denken dat er steeds kunst ontstaat. Of er kunst ontstaat, is maar afwachten. En is verre vanzelfsprekend. Dat heb je niet 18 Zeeuws Tijdschrift 2001/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 20