Non-reproduceerbaar: het Zeeland Nazomer Festival Begin jaren negentig wijdde het Zeeuws Tijdschrift een aantal specials aan de Zeeland Nazomer Festivals. Nu die festivals hun 's' hebben verloren is de tijd rijp aan dacht te besteden aan de nieuwe vorm die het festival aan het krijgen is. Met de aanstelling vorig jaar van de Vlaming Alex Mallems als artistiek leider is de omvor ming in een stroomversnelling geraakt. Hij ziet het thema 'Zeeland overgangsgebied tussen Vlaanderen en Holland' als belangrijk uitgangspunt van toekomstige ZNF-producties. Nu is het door het gigantische culturele aanbod - live en via allerlei mogelijke communicatiekanalen - voor een festival vrijwel ondoenlijk zich te onderschei den van andere. Het bovenge noemde grensoverschrijdende karakter zou er daar een van kun nen zijn. Een van de weinig over blijvende unique selling points is de Zeeuwse locatie, want die is uniek en slechts kunstmatig elders te reproduceren. Denk bijvoorbeeld aan de uitvoering van de Aïda tegen de achtergrond van de pira mides in Egypte. Het is daarom wijs van het bestuur van het ZNF geweest zich op producties op locatie te concentreren omdat Zeeland wat dat betreft heel wat te bieden heeft. Een Nederlands voorbeeld is het drukbezochte Oerol Festival op Terschelling. Door zowel de weinige inwoners van het eiland als door de vele bezoekers wordt er elk jaar weer reikhalzend naar uitgekeken. Zo ver is het met het ZNF nog niet. Er zal nog een tijd werk moeten worden verzet voordat zowel de Zeeuwen als het overige publiek staan te trappelen om de evenementen te bezoeken. Een voorbeeld van hoe het zou moeten zijn, is de opvoering van De Republiek der Negatie in Hulst in 1999. Er lopen daar nu nog mensen rond die zich verbijten omdat ze er niet bij zijn geweest. De videoband van die voorstel ling was een schim van de voorstelling zelf. Wat maakte die voorstelling uniek? Een zich tegen de ach tergrond van de streek afspelend verhaal (Van den Vos Reinaerde) dat naar nu hertaald werd met enerzijds professionele spelers en anderzijds amateur-spelers van lokale toneelverenigingen die er de dramatische lading aan gaven. Dit gekoppeld aan het majestueuze decor van de middeleeuwse wallen en het fraaie weer - een van de eventuele struikelblokken voor het succes van producties op onoverdekte locaties - maakten het tot een onvergetelijke niet na te vertellen gebeurtenis. Deze non-reproduceerbaarheid is eveneens een unique selling point. Immers alleen door zelf lijfelijk aanwezig te zijn, kan de volle impact van de voorstel ling beleefd worden. Nu de virtu ele wereld de reproduceerbare ruimte in beslag heeft genomen, is de drang van de mens toegeno men - zonder de filter van de media - zelfbij de voorstelling aanwezig te zijn. Het oerverlan gen naar the real thing zal alleen maar toenemen, nu de 'ontscher- ming' na de 'bescherming' van de laatste vijftig jaar onvermijdelijk is geworden. Dus wordt zelf een deel van het Ship of Troy, DECAP in de spiegeltent, de Eerste Liefde van Samuel Beckett, laat u verleiden door de vortex aan voorstellingen op het Abdijplein in Middelburg of laat u kielhalen door Kabaal in de kazemat onder het standbeeld van Michiel de Ruyter. Mocht de tekst van Kabaal door de woedende branding onver staanbaar worden, dan kunt u die in dit nummer van het Zeeuws Tijdschrift nalezen. De Ruyter (op zichzelf wijzend): 'Aanschouw den held, der Staeten rechterhand De redder van 't vervallen vaderland'. Paul van der Velde 2 Zeeuws Tijdschrift 2001/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 4