ingericht, zoals mensen in het Oosten wel doen om hun voorouders en goden te eren. De inrichting van het atelier is niet alleen praktisch, maar ademt ook een zeer persoonlijke, rustige sfeer. Een eigen wereld. Beuys en Van Dalen Ben Sleeuwenhoek is een Zeeuw, die meteen na de kunstacademie in Rotterdam weer naar Zeeland is teruggekeerd. Wasje tevreden over de kwaliteit van de academie in Rotterdam? 'Een academie is iets waar je je tegen af moet zetten. Je leert er iets en dat moet je na de academie weer afleren, zo snel mogelijk. Je moet een eigen stelling innemen. Die stelling heeft te maken met de tijdgeest, het zoeken in kunstvormen. Ik leefde in een roman tisch tijdbeeld van de natuurfilosofie. Joseph Beuys, Krijn Giessen waren mijn voorbeelden. Mijn terug keer naar Zeeland paste natuurlijk ook prachtig in die tijdgeest van terug naar de natuur. Toen ik terugkwam naar Zeeland na de academie, leefden we in de jaren zeventig. Er trokken nog al wat mensen naar het platteland. De sfeer was prettig en het was makkelijk om aan woon- en werkruimte te komen, betaalbare ruimte. Ik was pas afgestudeerd en had weinig geld. Ik leefde geïsoleerd. Piet van Dalen, de toenmalige directeur van het Zeeuws Museum, waardeerde mijn werk. Hij bewonderde net als ik het werk van Joseph Beuys, dus dat paste mooi.' Indiase goeroes Hoe heeft die filosofie, jouw werk zich verder ontwikkeld? 'In tegenovergestelde richting. Ik maak nu werk dat niet meer de romantische natuurfilosofie wil weer geven. Ik maak nu kanttekeningen bij die levenshou ding. Vanaf het begin had ik veel belangstelling voor het Oosten, de oosterse cultuur. Van Dalen was daar ook veel mee bezig. Hij stopte zo nu en dan boekjes over Indiase goeroes bij mij in de brievenbus.' Ben glimlacht bij de herinnering. 'Ik maak nu realistischer gebruik van die kennis. Zodra ik ben gaan reizen, heeft dat mijn kijk op de wereld beïnvloed, mijn visie heeft zich ontwikkeld.' Ben reisde naar India, Egypte, Italië en Sri Lanka en raakte gefascineerd door de cultuur en de uitingen van deze cultuur. 'India had altijd al mijn warme belang stelling. Nee, de glans is er niet af na zoveel reizen, ik ben het alleen realistischer gaan beschouwen. Minder simplistisch. Niet langer romantisch. India is chaos, drukte. Maar India kent ook religieuze stromingen die juist het zoeken naar verstilling centraal stellen. Bij het zoeken naar een beeld ben ik ook bezig met het schep pen van orde in de chaos.' Beelden in woorden Is kunst therapie voor je? 'Kunst is geen therapie. Dat mag het ook nooit zijn. Een professionele manier van met iets omgaan is een vereiste. Het beeld dat je schept moet ook voor ande ren te interpreteren zijn. Dat mag niet alleen ten dien ste staan van de eigen groei.' Hehje dan steeds een publiek voor ogen? 'Nee. Als je dat hebt, is de creativiteit meteen weg. Zodra je weet wat je moet maken, is het niet interes sant meer. Daarvoor is de geldigheid dan te kort. Als ik aan het werk ben, heb ik ook voor mezelf het beeld 2i Zeeuws Tijdschrift 2001/2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 23