die hier wonen moeten ook een
boterham kunnen verdienen.
Het een sluit het ander niet uit.
Trouwens op onze open-dagen
verwelkomen wij steeds meer
toeristen en andere belangstel
lenden. Hans van Mierlo was
hier eens en zei: 'Is dit nou
chemische industrie? Het is
hier schoon en het stinkt hier
niet.' Fascinerend vond-ie het.
Behalve responsible care zoals
we dat bij Dow noemen, is het
een kwestie van positioneren,
ruimtelijke ordening. Concen
tratie kan een oplossing zijn.
Dus niet ineens drie bedrijfjes
op een terrein bij Zuiddorpe
laten verrijzen die eigenlijk in
de Kanaalzone horen. Erken
een industriële corridor. Zorg in
het westen voor ontspannings
mogelijkheden en richt het oos
ten in voor kooptoerisme. Ik
heb mijn visie wel eens voorge
legd aan de burgemeesters van
Zeeuws-Vlaanderen. Het ging toen om de vestiging
van een outlet-centrum, dat naar mijn mening in
Hulst had moeten komen. Een fantastische setting
voor winkels, restaurants, kinderopvang en noem
maar op. Fun, daar trek je mensen mee. Maar wat
gebeurde er? De burgemeesters van Terneuzen, Hulst
en Sas van Gent konden het niet eens worden. Het einde
van het liedje was dat het centrum in België wordt
neergezet.
Zott het Zeelandstad-concept de remedie kunnen zijn?
Schaf de provincie af, maak er een stad van met één colle
ge van burgemeester en wethouders.
Op die manier hef je de bestuurlijke fragmentatie inder
daad op en voorkom je dat iedereen naar z'n eigen
achtertuin kijkt...
U twijfelt. U denkt: er is meer voor nodig om Zeeland in
de vaart der volkeren op te stoten?
In één woord: visie. Men investeert in deeloplossin
gen. Neem de terminal in de Westerschelde, een
prachtig ding. Maar als je zo'n apparaat neerzet en
je wil er per jaar een miljoen containers doorheen
krijgen, dan moet je wel zorgen voor voldoende weg
en watercapacitei. Je kunt anders niet concurreren
met Rotterdam en Antwerpen. Hetzelfde geldt voor
de Westerschelde-tunnel. Een investering van twee
miljard die eindigt op een kleine provinciale rotonde
in Zeeuws-Vlaanderen. Die tunnel komt dus helemaal
niet tot zijn recht en dan is men straks verbaasd als er
geen hond gebruik van maakt. Het euvel bij beide
projecten is dat men iets begint zonder de rest van de
infrastructuur er op af te stemmen. Die tunnel is nu
niet meer dan een locale verbinding, terwijl dat voor
komen had kunnen worden door de tunnel aan de
oostkant van Terneuzen te plaatsen. Dan was het een
internationale verbinding geworden tussen Rotterdam,
Engeland en Frankrijk.
Op de ojficiële website van de tunnel hebben ze het anders
over economische expansie, en ontsluiting van Zeeuws-
Vlaanderen.
Goed dan, even precies worden. Kijk nou eens naar de
richting van die tunnel, die is westelijk. En waar ligt
de aansluiting met de rest van Nederland? Oostelijk,
via Bergen op Zoom. Als ik naar Rotterdam wil, kan
ik dus beter via de Lieflcenshoek-tunnel rijden, anders
moet ik eerst helemaal om via Vlissingen
Nee, zoals die tunnel er nu ligt. Dat heeft niets met
economie, logistiek of logica te maken. Het gevolg is
wel dat we qua economische infrastructuur voortdurend
achter de feiten aan lopen. We voorkomen geen pro
blemen, we lossen bestaande problemen op, maar we
laten na om vooruit te zien en problemen te voorkomen.
We zitten compleet in de re-actieve mode. Waar we hier
op moeten hopen, zijn mensen als Marinus Verburg
- eertijds directeur van het Economisch Technologisch
Instituut (EIT) voor Zeeland - die door persoonlijke
kwaliteiten en gezag zaken voor elkaar kunnen krijgen.
Individuele prestaties kortom, want van het collectief
valt weinig te verwachten.
Groot respect verdient dan ook de initiatiefnemer
van het hightech-park in Schoondijke, al blijft het
zonde dat het om een locale activiteit gaat. Met steun
van de provincie was de impact vele malen groter
geweest. Ga eens naar Beieren. Twintig jaar geleden
een boerenprovincie. Tegenwoordig het hightech-cen
trum van Europa met een eigen universiteit en een
bewust ingezet politiek beleid. Dat gebied floreert like
hell. Het kan dus wel. O
9 Zeeuws Tijdschrift 2001/1