initiatieven. We moeten trots zijn op wat ons onder scheid van de rest van Nederland. Zeeland is niet alleen maar strand en zee; Zeeland onderscheidt zich door zijn zeer rijke verleden. We moeten zuinig en trots zijn op ons verleden. Niet koesteren: dan is het cultu reel erfgoed net een ongeopende brief. Als je die dicht laat, weet je nooit wat de inhoud is. Dan heb je er wei nig aan. Laat maar eens zien waar onze kracht ligt. Mijn rol als voorzitter bestaat voornamelijk uit het eta leren van ons cultureel erfgoed.' De identiteit van Zeeland wordt op de keper be schouwd voor een groot deel door het cultureel erf goed bepaald, door de monumenten om ons heen, het cultuurlandschap, de streekdrachten, de voorwer pen in het museum, de mondelinge geschiedenis enzovoort. Cultureel erfgoed neemt een belangrijke plaats in de samenleving in. Dat blijkt ook uit de grote groep Zeeuwen die zich er - beroepsmatig of in de vrije tijd - mee bezighoudt. De archieven zitten vol met amateur-historici die speuren naar eigen of andermans verleden. Heel veel monumentenorgani saties, musea en oudheidkundige en archeologische organisaties draaien op de inzet en het enthousiasme van vrijwilligers. Zo beschouwd heeft het cultureel erfgoed een hecht draagvlak. Een nieuwe identiteit Een andere doelstelling van de SceZ is de samenwer king met andere instanties die actief zijn op dit gebied. Noiledijk Viissingen, omstreeks i960. Foto Zeeuws Documentatiecentrum. ^Cultureel erfgoed laat zich niet vatten in een defini tie. Het is het inblikken van wat je belangrijk vindt. Het is een breed pakket van zaken die steeds in bewe ging zijn, veranderen, die je wilt behouden. Ik denk dan aan musea, monumenten, een bibliotheek en een archief. Cultureel erfgoed is niet statisch, het is in ontwikkeling, dynamisch. Als mens put je uit het cul tureel erfgoed, omdat je steeds reageert op dat wat er al was. Je reageert vanuit een bepaalde cultuur: en dat is een dimensie die mij persoonlijk raakt. Vanuit het Oosten neem je de cultuur met je mee: adat noemen wij dat. Het zijn de gewoonten en ge bruiken die je moet respecteren. Die van oudsher zo gegroeid zijn, van moeder op dochter op kleindochter, van vader op zoon, op kleinzoon. Adat is de bagage die je met je meedraagt. En dan kom je in het Westen en hoe moet je dat dan inpassen, inkleuren? De gebrui ken en gewoonten zijn opgeslagen in verschillende vormen. Die moet je bewaren voor de generaties die nog komen, zodat zij een tastbare herinnering hebben aan de tijd die was. Op de Molukken zijn de kronieken nooit bewaard: die geschiedenis is dus weg. Dat is erg. Hetzelfde zie ik in Suriname: daar is het besef van de waarde van het cultureel erfgoed nog niet doorgedrongen. Daar knippen ze zo plaatjes uit boe ken bijvoorbeeld; iets dat hier toch ondenkbaar is. In het Moluks Historisch Museum in Utrecht worden waardevolle bestanden en voorwerpen bewaard voor de na ons komende generaties. In Zeeland ligt het cultureel erfgoed voor het oprapen. De Noiledijk in Viissingen: daar denk ik als eerste aan wanneer ik een voorbeeld moet noemen van cultureel erfgoed in Zeeland. Ik woonde aan de Nollendijk tij dens de ramp van 1953. Die heeft een enorme indruk op me gemaakt. Ik was toen een jongetje van een jaar of zes. Als je dat meemaakt, dan ken je de kracht van het water, dan weet je welke functie een dijk heeft. Ik heb mijn vader daar met zandzakken zien sjouwen om het water tegen te houden. Regel matig kom ik er terug. Het is voor mij een heel emo tionele plek.' John Lilipaly, naast veel andere functies bestuurslid Zeeuws Archief. 6 Zeeuws Tijdschrift 2000/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 8