Vissersbestaan Vlissingen-Hirado in beeld Haring Ago Go Met alle windstreken zijn ze verbonden. En toch blijven ze nog maar het liefst zichzelf: de bewoners van de zeehavensteden. Zoals die van Vlissingen en het Japanse Hirado. Zo'n vier eeuwen terug hadden ze wat met elkaar: een gezamenlijk belang bij de handelsbetrekkingen van de VOC. Toch bleven ze in eigen vijver vissen. De Amsterdamse fotografe Luciënne van der Mijle (49) bracht beide plaatsen weer bij elkaar. Ze portretteerde het alledaagse vissersleven, zowel hier als daar. Haar foto's van de serie 'Vissersbestaan - Vlissingen - Hirado' zijn vanaf twee december te zien in het Vlissings kunstencentrum deWillem3. Henk Postma Onafgebroken voeren schepen waar uit verre landen aan. Maar niets van al die buitenissigheden blijft. Wat aan land komt, wordt meteen weer doorgevoerd. Zo gaat dat in een overslaggebied. Al wat stoffelijk is, dat komt en gaat. Het is de Vlissingers in de ziel gebakken. Ze koesteren het tastbare niet, hoe waardevol dat ook mag wezen. Of zoals de wethouder het ooit eens zei: 'Wat niet meer bruikbaar is, dat donderen we weg.' Wat blijft is de poëzie: de geest van al wat kwam en wat geweest is, ongrijpbaar overlevend in bet zwerk dat tot de einder reikt. Dat is wat alle havens aan zee met elkaar verbindt. Vlissingers weten dat niet. Ze voelen het. En blijven daar nuchter onder. Waar het licht der eeuwig heid regeert, leeft men bij de orde van de dag, gevoed door de weidse blik, en de wind die 't allemaal weer schoon waait. Het zijn niet zozeer de aangevoerde waren als wel de overpeinzingen die de havenplaatsen, waar ook ter wereld met elkaar verbinden. Zo brengen gedachten aan hetgeen ooit geweest is, havens als die van Vlissingen en het Japanse Hirado weer in contact met elkaar. Bijna vier eeuwen terug, van 1609 tot 1641 pronkten de driemasters van de Verenigde Oost-Indische Com pagnie in de baai van Hirado. Op één daarvan bevond zich de zeventienjarige Vlissinger Willem Verstegen. Hij bleef er, om uiteindelijk te worden benoemd tot directeur van het handelskantoor van de VOC in de baai van Hirado, gelegen op het eiland Deshima waar de Hollanders vanaf 1642 een handelspost hadden. 12x Holland Want handel drijven, ja dat wilden de Japanners wel, en ze wilden ook veel van die Hollanders leren. Maar dat wilde nog niet zeggen dat ze ook tot de Japanse cultuur werden toegelaten. Japanners eren, als het er op aankomt, hun eigenheid. Zoals ook Vlissingers de handelsgeest eren, maar al die vreemde invloeden toch maar het liefst aan zich voorbij zien gaan. Dus gaat het er, nu in Hirado de rust alweer eeuwen is teruggekeerd, minstens zo gemoedelijk toe als op een doorsnee ochtend in het Bellamypark te Vlissingen. Ze weten niet eens meer van elkaar, ware het niet dat de Amsterdamse fotografe Luciënne van der Mijle beide plaatsen weer wat nader tot elkaar heeft gebracht. In het kader van i2xHolland, een project in het kader van '400 jaar Japan-Nederland' bracht ze in beide plaatsen het alledaagse leven in beeld. Haar vertrek punt was de visserij. Het kostte haar enige moeite het 11 Zeeuws Tijdschrift 2000/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 13