Dolf Jaspers (1933-1976): De kleuren van de vrijheid de zee, de havens, de dorpen, de kerken, de kermis en de vaak tot dwerg gereduceerde mens daar middenin. Een losse greep uit zijn titels: 'Bentille', 'Groede', 'Oppers in de nazomer', 'Storm', 'IJzendijke met onweer', 'Huizen op de dijk', 'Clarapolder', 'Assenede', 'Blauwe zee', 'Duinen bij Nieuwvliet', 'Vissershaven Vlissingen', 'Eeklose polder' enz. De landsgrens is voor hem geen grens. Dolf houdt niet van grenzen. Wat hij schildert, heeft de kleuren van de vrijheid. Daarnaast schildert hij portretten: zelf portretten, het vrouwelijk naakt, de dame, het kind. Zijn kinderportretten zijn immens vertederend. Ook het stilleven is voor Dolf een geliefkoosd onderwerp. Deze stillevens worden niet uit het hoofd geschilderd maar door hemzelf gearrangeerd in zijn atelier: seringen, stilleven met vis, kabeljauw, witte geit, hangende haan, dode eend, stilleven met vogels en fruit Tot het beste van zijn oeuvre behoren zijn winterlandschappen met de tot kunst gestolde ijspret. Alsof Dolf een bijzondere relatie had met de winter. Misschien hadden de zeldzame witte winters en de melancholie die jeugd herinneringen oproepen, daar iets mee te maken. In zijn marines kon hij zich het best dramatisch uitleven: de botsing van de elementen is een afspiegeling van zijn stormachtige geaardheid. En éénmaal behandelt hij een religieus onderwerp, een dramatische Christus figuur aan het kruis, waarin de volle aandacht is toegespitst op de essentie van het lijden. Dit schilderij, gemaakt in opdracht, het geschenk van een anonieme mecenas, hangt in de parochiekerk van de H. Eligius in Hoofdplaat. In de lijdenstragiek van de gekruisigde Christus kon Dolf zich goed inleven. Het doek is verwant met de talrijke zelfportretten waarin de schilder het beeld oproept van de gedoemde en gekwelde artiest, waarin hij zijn eigen levenstragiek waarheidsgetrouw weergeeft. De kunst van Dolf Jaspers is in wezen dramatisch. Zij zit vol spanningen, tegenstellingen, beweging en ritme. Zijn wolken voeren een heksensabbat op, zijn velden, weiden en dijken deinen en golven, mensen en huizen worden meegerukt in de universele beweging van de natuur, de bomen steigeren en rennen elkaar achterna in dichte, nooit eindigende rijen. Zelfs een onderwerp dat een rustiger aanpak veronderstelt, een stilleven b.v., zit vol beweging en emotie. Een stilleven uit 1967 dat een dode eend met fruit op een stoel voorstelt, is daar een typisch voorbeeld van. De eend heeft een rode, bloederige wonde aan de keel, de lange hals hangt gestrekt verticaal naar beneden. Het rood van de wonde wordt herhaald in de kleur van de stoel en sluit aan bij de roodbruine tonaliteiten van de achtergrond. De stoel probeert a.h.w. de eend van zich af te schudden en beweegt sierlijk alsof hij zopas een menuet heeft ingezet. Vruchten rollen en verglijden onder de veren en poten Zelfportret (tekening). 138

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 24