Zeeland Regionaal-historisch begrip van een ontsluiting
invloed op de economische
structuur
Afstanden Middelburg-Rotterdam
4 van en naar Zeeuwsch Vlaanderen
met de veren. (Zie tabel 8.)
De groei van het inwonertal is na lang
durige stagnatie sinds 1966 sterker
gestegen dan het gemiddelde voor
Zeeland en vooral sterker dan geldt
voor Zeeuwsch Vlaanderen. Het cijfer
is mede beïnvloed door het forensisme
dat door de snelle verbinding met het
Rotterdamse havengebied mogelijk
werd. Tegelijkertijd werd een aan
merkelijk flexibeler arbeidsmarkt van
de regio bereikt. (Zie tabel 10 en 11
De werkgelegenheid van de beroeps
bevolking onderging een sterke
vermeerdering en een grondige
wijziging in structuur. (Zie tabel 12.)
Kennelijk is - alhoewel de cijfers zijn
beïnvloed door de Oosterschelde-
werken - de dienstensector sterk
gegroeid door het toerisme en vindt de
nijverheid er een goede vestigings
plaats. Noord-Beveland is te weinig
bevolkt om dergelijke invloeden op te
wekken, alhoewel het toerisme daar
zeker financieel een groot effect heeft
bewerkstelligd.
De cijfers voor het toerisme op
Schouwen-Duiveland zijn bijzonder
imposant. De groei was veel sterker
dan voor geheel Zeeland geldt.
(Zie tabel 13 en 14.)
Het dagtoerisme is door de nieuwe
snelle verbindingen met de grote
bevolkingscentra zeer sterk gestegen.
Waarschijnlijk betreft dit tussen 50 en
80% van het strandbezoek met name
door de invloed van het bezoek aan de
Brouwersdam en het Grevelingen-
strand. Neeltje Jans met ruim 400.000
bezoekers per jaar draagt ook in hoge
mate bij aan het dagtoerisme. In totaal
komt met het verblijfstoerisme de
omzet in deze sector neer op ongeveer
1,75 miljard, zulks met inbegrip van het
watersporttoerisme dat groeide door de
betere bereikbaarheid en betrouwbaar
heid.
In de verzorgende sector waren en zijn
het vooral verschuivingen die optraden.
De concurrentie van het winkelapparaat
in Rotterdam, Middelburg en Goes is
toegenoemen, met name in de sector
6
Tabel 6: Totaal verkeer (weekdag intensiteit)
Totaal Vrachtauto's Personenauto's
Veer Zierikzee-Kats 1965 385
Zeelandbrug 1986 7.446 884 6.562
Zeelandbrug en weg over
Stormvloedkering 1989 10.703 1.290 9.413
Veren Vlissingen en
Kruiningen 1989 8.644 1.751 6.893
Vlissingen-Breskens 1989 4.104 657 3.447
Kruiningen-Perkpolder 19894.5401.0943.446
Tabel 7: Gemiddeld toltarief per passerend voertuig
19661989
Zeelandbrug f 3,00 f 2,90
Westerscheldeveren f 1,43 f 4,11
Tabel 8: Verkeersanalyse 1966 100 (eerste jaar Zeelandbrug)
Weekdagintensiteiten (index)
Totaal
Vrachtauto's
Personenauto's
Zeeland 19861
277
463
262
Zeelandbrug en weg over
stormvloedkering 1989
398
675
377
Veren Vlissingen en
Kruiningen 19892
191
170
197
1 De cijfers na 1986 zijn "afgeroomd" door de weg over de stormvloedkering.
Totaal Vrachtauto's Personenauto s
2 Vlissingen-Breskens 1989 163 155 170
Kruiningen-Perkpolder 1989 220 180 235
Ook een overzicht van de veranderde af te leggen afstanden (gegevens PWS)
gemeten vanuit Middelburg is instructief.
Middelburg - Bergen op Zoom - Dordrecht - Rotterdam 140 km
- Volkerak - Rotterdam 115 km
- Zeelandbrug - Rotterdam 100 km
- Dammenroute - Rotterdam 100 km
De opwaardering van de regio Schouwen-Duiveland is door de
verkeersverbetering duidelijk in gang gezet. (Zie tabel 9.)
Tabel 9: Ontwikkeling van de reisafstanden in uren.
Zierikzee-Rotterdam Zierikzee-Middelburg Middelburg-Rotterdam
1850
4,5
2
6.5
1871
4
2
3
1920
2
2
2,25
1941 /'61
1,20
1961 /'65
1
1966
0,75
0,5
1,25