Zeeland Regionaal-historisch begrip van een ontsluiting invloed op de economische structuur Afstanden Middelburg-Rotterdam 4 van en naar Zeeuwsch Vlaanderen met de veren. (Zie tabel 8.) De groei van het inwonertal is na lang durige stagnatie sinds 1966 sterker gestegen dan het gemiddelde voor Zeeland en vooral sterker dan geldt voor Zeeuwsch Vlaanderen. Het cijfer is mede beïnvloed door het forensisme dat door de snelle verbinding met het Rotterdamse havengebied mogelijk werd. Tegelijkertijd werd een aan merkelijk flexibeler arbeidsmarkt van de regio bereikt. (Zie tabel 10 en 11 De werkgelegenheid van de beroeps bevolking onderging een sterke vermeerdering en een grondige wijziging in structuur. (Zie tabel 12.) Kennelijk is - alhoewel de cijfers zijn beïnvloed door de Oosterschelde- werken - de dienstensector sterk gegroeid door het toerisme en vindt de nijverheid er een goede vestigings plaats. Noord-Beveland is te weinig bevolkt om dergelijke invloeden op te wekken, alhoewel het toerisme daar zeker financieel een groot effect heeft bewerkstelligd. De cijfers voor het toerisme op Schouwen-Duiveland zijn bijzonder imposant. De groei was veel sterker dan voor geheel Zeeland geldt. (Zie tabel 13 en 14.) Het dagtoerisme is door de nieuwe snelle verbindingen met de grote bevolkingscentra zeer sterk gestegen. Waarschijnlijk betreft dit tussen 50 en 80% van het strandbezoek met name door de invloed van het bezoek aan de Brouwersdam en het Grevelingen- strand. Neeltje Jans met ruim 400.000 bezoekers per jaar draagt ook in hoge mate bij aan het dagtoerisme. In totaal komt met het verblijfstoerisme de omzet in deze sector neer op ongeveer 1,75 miljard, zulks met inbegrip van het watersporttoerisme dat groeide door de betere bereikbaarheid en betrouwbaar heid. In de verzorgende sector waren en zijn het vooral verschuivingen die optraden. De concurrentie van het winkelapparaat in Rotterdam, Middelburg en Goes is toegenoemen, met name in de sector 6 Tabel 6: Totaal verkeer (weekdag intensiteit) Totaal Vrachtauto's Personenauto's Veer Zierikzee-Kats 1965 385 Zeelandbrug 1986 7.446 884 6.562 Zeelandbrug en weg over Stormvloedkering 1989 10.703 1.290 9.413 Veren Vlissingen en Kruiningen 1989 8.644 1.751 6.893 Vlissingen-Breskens 1989 4.104 657 3.447 Kruiningen-Perkpolder 19894.5401.0943.446 Tabel 7: Gemiddeld toltarief per passerend voertuig 19661989 Zeelandbrug f 3,00 f 2,90 Westerscheldeveren f 1,43 f 4,11 Tabel 8: Verkeersanalyse 1966 100 (eerste jaar Zeelandbrug) Weekdagintensiteiten (index) Totaal Vrachtauto's Personenauto's Zeeland 19861 277 463 262 Zeelandbrug en weg over stormvloedkering 1989 398 675 377 Veren Vlissingen en Kruiningen 19892 191 170 197 1 De cijfers na 1986 zijn "afgeroomd" door de weg over de stormvloedkering. Totaal Vrachtauto's Personenauto s 2 Vlissingen-Breskens 1989 163 155 170 Kruiningen-Perkpolder 1989 220 180 235 Ook een overzicht van de veranderde af te leggen afstanden (gegevens PWS) gemeten vanuit Middelburg is instructief. Middelburg - Bergen op Zoom - Dordrecht - Rotterdam 140 km - Volkerak - Rotterdam 115 km - Zeelandbrug - Rotterdam 100 km - Dammenroute - Rotterdam 100 km De opwaardering van de regio Schouwen-Duiveland is door de verkeersverbetering duidelijk in gang gezet. (Zie tabel 9.) Tabel 9: Ontwikkeling van de reisafstanden in uren. Zierikzee-Rotterdam Zierikzee-Middelburg Middelburg-Rotterdam 1850 4,5 2 6.5 1871 4 2 3 1920 2 2 2,25 1941 /'61 1,20 1961 /'65 1 1966 0,75 0,5 1,25

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 12