de godsdienstige ligging van johan de brune de oude 54 karakter. Om het in De Brune's eigen woorden te zeggen: Zijn zelfs zijn. Ellendige menschen! die zich ont- eygenen, en aen andere in huyre gheven of verkoopen. lek wil mijn zeiven aen mijn vriend wel leenen, maer niet wegh geven; my aen hem hechten, maer niet in-lijven. Die zijn eygen zelf vergeet, Is een zot die weynigh weef94). De illustraties zijn ontleend aan: Johan de Brune de oude. Descriptieve auteursbibliografie, door P. J. Vercruijsse, W. A. Hendriks en J. Mateboer. Amsterdam, 1988. Noten Zie voor hem Z.v.h.]D.ten Berge, De hoogge leerde en zoetvloeiende dichter Jacob Cats, 's-Gravenhage 1979. 2). P. J. Vèrkruijsse/ W. A. Hendriks/J. Mateboer, Johan de Brune de Oude 1588-1658. Descriptie ve auteursbibliografie, Amsterdam 1988. 3). Aan deze paragraaf liggen ten grondslag: C. H. 0. M. von Winning, Johan de Brune de Oude. Een Zeeuwsche christenmoralist en humanist uit de zeventiende eeuw, Groningen 1921,12-42; P. J. Meertens, Letterkundig leven in Zeeland in de zestiende en de eerste helft der zeventiende eeuw (Verhandelingen der Nederlandsche Aka- demie van Wetenschappen, Afdeeling Letter kunde, Nieuwe Reeks, XLVIII-1), Amsterdam 1943, 306-315. 4). Z.v.h.: G. P. van Itterzon, Franciscus Gomarus, 's-Gravenhage 1930. 5). F. Gomarus, Examen controversiarum, degenea- logia Christi, Groningae 1627, 58. 6). C. H. 0. M. von Winning, aangehaald werk a.w.], 13. 7). P. J. Meertens, a.w., 432. Voor Eeuwouts tot dusver onbekende promotieteOrléans kan men terecht in het ter perse zijnde: W. J. op 't Hof C. de Niet/ H. Uil, Eeuwout Teellinckin handschrif ten. Voor W. en E. Teellinck zie men respectie velijk: W. J. M. Engelberts, Willem Teellinck, Amsterdam 1898 en P. J. Meertens, Eewoud Tee/inck, de pamflettist van het Zeeuwse Piëtis me, in Neder/andsch Archief voor Kerkgeschie denis, Nieuwe Serie, XXVIII (1936), 212-235. 8). Bankket-werk B], II, 285. 9). Gomarus noemt De Brune in 1627 reeds sena tor van Middelburg; zie noot 5. ,0). C. H. 0. M. von Winning, a.w., 43-82. n). P. J. Meertens, a.w., 308. ,2). W. A. Hendriks, „Piëtistisch woordgebruik" in het Bancketwerck van goede gedachten van Jan de Brune, Utrecht 1969. I3). Beiden baseren zich op: H. Heppe, Geschichte des Pietismus und der Mystik in der reformirten Kirche, namentlich der Niederiande, Leiden 1879. Meertens heeft tevens gebruik gemaakt van: W. Goeters, Die Vorbereitung des Pietismus in der reform ierten Kirche der Niederiande bis zur labadistischen Krisis 1670, Leipzig/Utrecht 1911. ,4). T. Brienen/L. F. Groenendijk/W. J. op 't Hof/ C. J. Meeuwse, Nadere Reformatie, een poging tot begripsbepaling, in Documentatieblad Nade re Reformatie, VII (1983), 109-116; L. F. Groe nendijk, De nadere reformatie van het gezin. De visie van Petrus Wittewrongel op de christelijke huishouding, Dordrecht 1984; T. Brienen/K. Exaito/J. van Genderen/C. Graafland/W. van 't Spijker, De Nadere Reformatie. Beschrijving van haar voornaamste vertegenwoordigers, 's-Gravenhage (1986); J. B. H. Alblas, Johannes Boekholt (1656-1693). The first Dutch publisher of John Bunyan and other English authors (Bi- bliotheca Bibliographica Neerlandica, XXII), Nieuwkoop 1987; W. J. op't Hof, Engelse piëtis tische geschriften in het Nederlands, 1598-1622 Monografieën Gereformeerd Piëtisme, I), Rot terdam 1987. ,5). Met opzet wordt hier de taal als scheidslijn ge hanteerd. Het Piëtisme was een geestesstro ming die haar aanhangers onder alle lagen van de bevolking telde. Bij een volksstroming in de ze zin voelden mensen zich niet zozeer door de eenheid van bestuur als wel door die van de taal met elkaar verbonden. 16). T. Brienen/ L. F. Groenendijk/W. J. op't Hof/ C. J. Meeuse, aangehaald artikel a.a.]; C. Graafland, De Nadere Reformatie en haar cultu rele context, in Met het Woord in de tijd, 's-Gra- venhage/Amersfoort (1985), 117; T. Brienen/ K. Exalto/J. van Genderen/C. Graafland/W. van 't Spijker, a.w., 5; W. J. op 't Hof, a.w., 23-28; L. Strengholt, Tekenen van de Nadere Reformatie in de poëzie van Revius, Cats en HuygensP, in Do cumentatieblad Nadere Reformatie, XI (1987), 109. '8). B, I, 45-46. '9). B, I, 399. 20). B, I, 444. 21). C. H. 0. M. von Winning, a.w., 51. 22). W. J. op 't Hof, Eenen tweeden ThomasaKempis (doch ghereformeerden), in: De doorwerking van de Moderne Devotie. Windesheim 1387-1987, P. Bange/C. Graafland/A. J. Jelsma/A. G. Wei- Ier, Hilversum 1988, 151-165. 23). Z. v. het piëtistische karakter van dit motief: W. Jo p 't H of, De visie op de Joden in de Nadere Re formatie tijdens het eerste kwart van de zeven tiende eeuw, Amsterdam 1984; W. J. op 't Hof, Een pamflet uit 1623 betreffende de bekering der Joden, in Nederlands Archief voor Kerkgeschie denis, LXV (1985), 35-45. 24). B, I, 112. 25). Siel-gerechten S], 32 en vervolg e.v.], 95 e.v.; Nieuwe Wyn NW], 83 e.v.; 340 e.v.; 362 e.v., 428 e.v.; B, I, 25-26, 39, 79-80, 265-266 331-332. 26). B, I, 17. 27). B, I, 97-98, 176-177, 304; II, 39-40 28). B, I, 253. 29). B, II, 93-94. 30). B, I, 168-169. 31). S, 53 e.v.; B, I, 27, 161-162, 252-253; II, 241-242. 32). B, I, 31-32. 33). B, I, 36. 34). B, I, 81. 35). NW, 323; B, II, 31-32. 36). B, I, 4-5, 133, 181, 199, 287; II, 309-310 386- 387. 37). B, I, 4-5, 199. 38). B, I, 49; II. 353. 39). B, II, 141-142. 40). Hemels-feestH], [10]; vergelijk/?, I, 475-476. 4'). B, I, 44, 25. 42). B, II, 415-416. 43). B, 307. 44). B, I, 407; II, 29-30, 77-78, 129-130, 136-137. B, I, 484-485; II, 33, 70-71, 103, 111-112,152- 153. 46)B, I, 408. 47). B, II, 53. 48)B, II, 62. "9). B, II, 82-83. 50). Emblemata E], 253; S, 124 e.v.; B, I, 269- 270, 319; II, 6-7,19-20, 79,100-101,128,198- 199. 5'). B, II, 123, 128-129, 11-12, 18, 32. 52). B, I, 496. 53). B, 92, 109, 132-134. 54). B, I, 432, 480; II, 26, 35. 125-126, 133, 145. 55). B, I, 401, 478; II, 109. 56). E, 78; B, I, 422-423, 430, 455, 490; II, 9,109, 325-326. 57). B, I, 161; II, 71-72. 58). B, I, 482. 59). B, II, 19, 415-416. 60). B, 1,177, 419, 459-460, 475; II, 47, 62-64, 67, 84-85, 165, 422-423. 6'). B, II, 156; I, 454-455, 489. 62). B, I, 437. 63). B, I, 446, 466-467; II, 323-324; I, 451-452. 64). Zie noot 50. 65). B, I, 480-481; II, 154, 222-223, 363-364. 66). B, I, 402-403, 456, 464; II, 51-52, 81, 366- 367. 67). B, I, 425, 443, 485. 68). B, I, 335-336. 69). B, 1,114, 405, 423, 458, 465-466; II, 17-18, 80, 89-90. 70). B, II, 127. 71). B, II, 62, 88. 72). B, I, 403, 413, 434, 485; II, 31. 73). B, II, 137-139. 74). B, II, 82-83. 75). E, 6 e.v. 76). B, I, 438; II, 40, 153-154. 77). Z.v. dit geschrift: W. J. op 't Hof, Willem Teel linck in het licht zijner geschriften (24), in Docu mentatieblad Nadere Reformatie, IX (1985), 37- 42. 7°). C. H. 0. M. von Winning, a.w., 17. 79). Zie noot 5. 8°). Z.v.h.: J. Borsius, Hermannus Fauke/iuszijn leven, karakter en letterkundige verdiensten, in Archief voor kerkelijke geschiedenis, XV (1844), 183-348. 81). In: H. Faukeel, Bruylofts-liet, ter eere Jesu Chri sti, Middelburgh 1628. 82). E, 24; B, I, 88-89; II, 323. 83). C. H. 0. M. von Winning, a.w., 59. 84). E, 3 e.v. 85). E, 6 e.v. 86). W. J. op 't Hof, Engelse piëtistische geschriften, 583-597. 87). Z.v. Willem: W. J. M. Engelberts, a.w., 113-132; z.v. Eeuwout: W. J. op 't Hof, Johannes Lamo- tius en Eewoud Teellinck, in Documentatieblad Nadere Reformatie, VI (1982), 32-36. 88). W. Teellinck, Noodwendich vertoogh, Mid- delbvrgh 1627, 256a. Vergelijk de titel van zijn boek dat hij aan de sabbat heeft gewijd: Derust- tydt ofte Tractaet Van d'onderhoudinge des Christelijcken Rust-dachs, diemen ghemeyn/ijck den Sondach noemt, Rotterdam 1622. 89). E, 2 e.v. 9°). J. Bursius, Threnos. Ofte wee-claghe, Aenwij- sende de Oorsaken des jammerlijcken stants van het Lant: ende de ontheyliginge des Sabbath- daechs, Middelburgh 1627, in het bijzonder 193-195. 91). W. J. op 't Hof, Engelse piëtistische geschriften, 591. 92). J. van der Haar, From Abbadie to Young. A Bibliography of English, Most Puritian Works, Translated i/t Dutch Language, I, Veenendaal 1980, (70-71). 93). J. van der Haar, a.w., (154). 94). B, I, 195.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1989 | | pagina 16