zeeweringen en boulevards van vlissingen
114
üu/qr
OOORSNEOE PARAPErCONSIRUCIlE
Parapetconstructie.
grond achter de keermuur tijdens een
hoge waterstand te voorkomen. Het
zand voor de versterking voorlangs was
reeds tijdens de uitvoering achterlangs
in de spuiboezem in depót gespoten.
Verbetering Boulevard De Ruyter
Reeds lang voor 1 953 werd op de bou
levard overlast ondervonden van over
slaand water en trilling van de bebou
wing door het beuken van de golven te
gen de muur. Vooral door verandering
van het bankengebied en verdieping
van dit kustvak van de Westerschelde,
waardoor zich hogere golven kunnen
ontwikkelen, nam deze overlast toe.
Om tot versterking van de waterkering
en vermindering van de golfoverslag te
komen, zijn in 1955 onderzoekingen
verricht in het Waterloopkundig Labo
ratorium. Het onderzoek richtte zich op
een oplossing voorlangs in verband met
de aanwezige bebouwing op de boule
vard, waardoor het zeer kostbaar zou
worden een verzwaring achterlangs
aan te leggen. Ook bij een oplossing
achterlangs zou de golfoverslag niet
verhinderd worden. Door het Water
loopkundig Laboratorium werden in de
windgoot te Delft een aantal profielen
voor buitendijkse verzwaring onder
zocht bij de superstormwaterstand van
NAP 5.65 m. De overslag werd ver
geleken met die van 1 februari 1 953 en
23 december 1 954.
Het gekozen profiel van de berm voor
langs, aangelegd in 1958 en in 1959,
gaf in het model de helft minder over
slag dan in 1953 was opgetreden, na
melijk 20 tegen 48 liter/m/sec.
Deze berm sluit op NAP 6.00 m (ca.
3 m onder de rijbaan op de boulevard)
aan tegen de muur waardoor het karak
ter van de boulevard niet ingrijpend wij
zigt en het vrije uitzicht bleef bestaan.
Als gevolg van verbeterde inzichten
werd in 1 975 aan het Waterloopkundig
Laboratorium opdracht gegeven tot het
uitvoeren van modelonderzoek naar
golfoverslag en naar golfbelasting op
het gedeelte muur boven de berm en op
de bebouwing. Uit hetonderzoek kwam
naar voren dat indien bij een super-
storm de tot die tijd nog aanwezige
rechte borstwering - dus het boven het
trottoir uitstekende gedeelte - weg zou
slaan, de golfoverslag meer dan 2 x zo
hoog zou worden namelijk van ca. 20
naar ca. 46 liter/m/sec., waardoor de
belasting op de bebouwing zeker 3 x
het toelaatbaar geachte zou overschrij
den. Door het aanbrengen van een
overstekende borstwering (parapet ge
noemd) werd de golfoverslag vermin
derd tot ca. 4 liter/m/sec., terwijl de
kracht op de bebouwing ongeveer ge
lijk was aan de gestelde norm van 800
kg/m gevel.
Ook de belasting op de boulevardmuur
zelf kwam niet boven de belasting uit
die in 1 953 voorkwam. De bij normale
dijken gehanteerde norm van een maxi
male overslag tijdens een superstorm
van 2 liter/m/sec. is met de parapet
constructie niet te bereiken. Bij de norm
van 2 liter/sec./m' is gebleken dat de
zeewerende functie van normale dijken
met niet te steil binnentalud (achterzij
de dijk) en met een goede kleibekleding
niet in gevaar komt.
Door de bebouwing op de boulevard
kan geen overslagwater langs de ach
terzijde worden afgevoerd, zodat alles
langs de voorzijde weg moet, hetgeen
voldoende spuigaten vereist.
De bovenzijde van de boulevard moet
ook hier van een waterdichte afsluiting
worden voorzien.
Daar monumentenzorg veel bezwaar
had tegen een met metselwerk beklede
betonmuur en ook tegen nieuw metsel
werk aan de voorzijde, is gekozen voor
een constructie waarbij de bestaande
gemetselde muur de horizontale kracht
opneemt en de parapetconstructie de
vertikaal omhoog gerichte kracht van
de golfklap. De bestaande muur mag
dus geen gebreken vertonen.
Bij de uitvoering is minder goed metsel
werk uitgehakt, terwijl aan de achterzij
de een laag spuitbeton werd aange
bracht. Voorts werd de muurop scheur-