ZEEWERINGEN EN BOULEVARDS VAN VLISSINGEN
Ing. P. van de Lei jé C. H. J. Peters
„...In het jaar 1331 waren nog, na
vroegere onbekende verliezen overge
bleven 752 gemeten en een halve roe
terwijl in het jaar 1439 slechts 307 ge
meten 1 23 roeden aanwezig bleven. Er
waren derhalve in dien tusschentijd
door de stormen 444 gemeten 1 77'/2
roeden uitgeslagen, dat is meer dan de
helft, ongerekend den uitslag uit voor
tijden die hier niet is meegere
kend ,"2)
Bovenstaande citaten wijzen erop dat in
de 1 Oe eeuw de Honte of Westerschel-
de nog een onbeduidende afvoer had.
De hoofdafvoer van het water van de
Schelde vond noordelijker plaats, dus
ongeveer via de huidige Oosterschelde.
Achter een verbrokkelde duinregel lag
tussen Walcheren en Zeeuws-Vlaande-
ren in die tijd nog veel land, doorsneden
door ondiepe geulen. Deze geulen wa
ren alleen bevarbaar voor kleine ondiep
stekende schepen. Dijken zullen er wei
nig of niet geweest zijn, wel wat hoger
gelegen gronden waar men zich tijdens
een hoge waterstand op terug kon trek-
Wat vóór het maken van de nieuwe
insete in 't jaar 1293 tussen Dyxhoec
ende Vüssinghe is uitgeslagen"3) zal bij
gemis aan charters wel altijd onbekend
blijven.
Wel zijn pogingen gedaan een gedeelte
van het ondergelopen land (bezuiden
de stad) in te polderen getuigen acten
van 1 October 1372 en 5 april 1390,
maar in 1 396 werd toen bedijkt schor
weer aan de zee prijs gegeven en ver
loor men voorgoed deze gronden.
In april 1407 „ging men te Middelburg
van stadswege, te westende 's lands
(Westwatering) om een nieuwe inlaag
te helpen scheeren. De uitslag (inpolde
ring) was 61 gemeten 201 roeden.
Na enige kleine afbrokkelingen, vóór of
in de jaren 141 11424 en 1427 door
brak een nieuwe stormvloed deze dijk
en heeft men bewesten Vlissingen een
nieuwe dijk (nu Boulevards Bankert en
Degene die anno 1984 over de vernieuwde Boulevards van Vlissingen loopt of rijdt is
geneigd om te denken: dat vormt een keurige eenheid van het Wooldhuis tot Michiel
de Ruyter.
Dat dit geheel in de loop der eeuwen minder eenheid is geweest dan ieder denkt, zowel
qua ontstaansgeschiedenis als qua beheer en onderhoud, zal in de loop van dit artikel
duidelijk worden.
Op grond van zowel verschillen in ontstaan als in beheer en onderhoud is er een onder
scheid gemaakt tussen enerzijds de huidige Boulevards Evertsen en Bankert en ander
zijds de Boulevard De Ruyter.
Boulevard Evertsen ca. 1890-1900. Nog weing of geen hoogteverschil.
Boulevard Evertsen van andere zijde (tekening).
Sedert de geduchte watervloeden
van 1 1 73, en vooral van 1 377, is de
uitwatering der (Wester)Schelde, die
tevoren zeer eng, en zoo men wil, naau-
welijks zich door de zandduinen, die
Zeeland aan Vlaanderen hechten, heen
drong, aanmerkelijk verwijd geworden,
en zijn langzamerhand de drie zeega
ten: de Wielingen, de Deurloo en het
Oostgat voor de grootste en diepst
gaande schepen bevaarbaar gewor
den
Evertsen) aangelegd en verloor daar
door aan uitslag 146 gemeten 1 04 roe
den land. Dit geschiedde in het jaar
1439."")