O
O
09^
A
„zonneveld" 1909-1984
99
keningetjes. Deze zijn gedeeltelijk af
beeldendgedeeltelijk abstract, leder
symbool stelt een bepaald begrip voor:
Bliss-communicatiesysteem.
oog
huis tafel bed
vrouw
zien
tijd
Het kind moet deze symbolen op de een
of andere manier kunnen aanwijzen.
Hiervoor zijn allerlei werkwijzen en aan
passingen ontwikkeld. Ook de kinderen,
die bijvoorbeeld alleen met hun oogbe
weging iets kunnen aanwijzen, kunnen
een groot aantal symbolen gebruiken.
Het aanleren van de symbolen is veel ge
makkelijker dan men verwacht. Door ie
der kind wordt het Bliss-systeem op zijn
eigen manier gebruikt, passend bij zijn
interesse en zijn kunnen. De ervaring
heeft geleerd, dat het gedrag van een
niet- of erg s/echtsprekend kind zich in
gunstige zin kan ontwikkelen wanneer
dit Bliss gebruikt. Het zich passief opstel
len en in zichzelf terugtrekken verandert
in het zelf initiatief nemen, het minder
afhankelijk zijn. De actievere rol draagt
bij tot een vooruitgang van de hele per
soonsontwikkeling.
BHss
Het gehandicapte kind is in de eerste
plaats een kind en dus mens en dus aan
gewezen op communicatie.
Op de Mytylschool zijn leerlingen - voor
al in de tylty/groepen - die vanwege hun
handicapernstig spastisch, niet kunnen
spreken. Wel kunnen zij taal begrijpen.
Ook kunnen zij niet op andere manieren
deze taal gebruiken: schrijven, typen of
één voor één letters aanwijzen, terwijl
een ander toekijkt. Aan hen wordt BHss
geleerd, genoemd naar de ontwerper
van het systeem Charles K. BHss. Hij stel
de zich na de tweede wereldoorlog a/s
doel een internationale schrijftaal te ont
wikkelen, die logisch in elkaar zit en lo
gisch denken bevordert. Op het ogenblik
wordt het systeem over de gehele wereld
gebruikt als alternatief communicatie
middel.
Het is een taal, die bestaat uit tekeninge
tjes en die veel eenvoudiger te leren is
dan het gewone lezen en schrijven. BHss
kan zó worden gebruikt, dat alleen de
niet-sprekende persoon de BHss-symbo-
len hoeft te beheersen, terwijl de ge
sprekspartner in gewone letters onder
het symbool kan aflezen wat de ander
bedoelt.
De symbolen bestaan uit één of meer te-
Door de eenvoudige basissymbolen met
elkaar te combineren is het mogelijk een
grote woordenschat samen te stellen.
- televisie
ding oog oor elektriciteit
Tyltyl en Mytyl in „De Blauwe Vogel", 1 972.