„zonneveld" 1909-1984 98
Portret van mevrouw Van der Have-Lucieer. Zij
sloeg 14 augustus 1969 de eerste paal voor het
nieuwe zeehospitium.
Stage bij de Plantsoenendienst te Middelburg.
Voorts wordt door middel van excursies
naar bijvoorbeeld banken, fabrieken,
grootwinkelbedrijven geprobeerd de
leerlingen diè ervaringen te laten op
doen, die hen kunnen helpen hun toe
komst beter te bepalen. Te meer is dit
nodig, omdat de ligging van de school,
hoewel in een schitterende omgeving,
toch wat afgezonderd is. Een bezwaar,
dat voor elke afdeling geldt en excur
sies vinden dan ook regelmatig plaats.
In het algemeen kan gesteld worden,
dat er gewerkt wordt in kleine groepen,
zeven tot twaalf leerlingen, waarin
naast groepsactiviteiten ruimte is voor
een meer individuele begeleiding.
Naast onderwijs volgen de leerlingen
diverse therapieën, die vaak onder
schooltijd worden bezocht: fysiothera
pie, ergotherapie en logopedie. Het on
derwijs is een deel van het totale revali
datieplan.
Dit plan kan alleen tot stand komen en
blijven functioneren via een voortdu
rend overleg tussen de verschillende
disciplines binnen het centrum. Behal
ve de leerkracht is er ook een klasse-as
sistente voor de persoonlijke hulpverle
ning aan de leerlingen en die een prakti
sche bijdrage levert aan de organisatie
van het schoolgebeuren. Tenminste
tweemaal per jaar wordt ieder kind be
sproken in de stafbijeenkomst door al
len, die rechtstreeks betrokken zijn bij
de zorg. De ouders worden tweemaal
per jaar uitgenodigd om het schoolbe-
handelingsplan van hun kind met de
leerkracht te bespreken.
Het zou te ver voeren om alle verande
ringen te noemen, die zich hebben
voorgedaan in de inhoudelijke kant van
het onderwijs. Iets hierin bleek al uit het
ontstaan van de verschillende afdelin
gen. Daarnaast evenwel hebben ook de
methodiek en de didactiek zich steeds
verder ontwikkeld en zeker ook de or
ganisatie. Wij durven te zeggen, dat de
Mytylschool een moderne school is,
Het nieuwe complex voltooid, 1 976.
waar zeer gericht wordt gewerkt.
Na „Zonneveld"
Hierboven is reeds geschetst hoe de
toekomst van een aantal oud-leerlingen
er uitziet: een volwaardige plaats in on
ze samenleving. Anderen zijn gelukkig
met hun werk in de beschutte werk
plaats.
In september 1973 verhuisden vijf ern
stiger gehandicapten naar de „Jonge
renafdeling" van „Der Boede", waar zij
op kamers gingen wonen en waar zij
naast de speciale zorg een zo groot mo
gelijke zelfstandigheid kregen.
Groter is het aantal, dat in 1976 een
plaats vond in het pensiontehuis „De
Schans" te Goes. Ook zij zijn niet in
staat zelfstandig een huishouding te
voeren, maar anderzijds zijn ze niet ver-
pleegbehoeftig. Van daaruit gaan zij
naar de sociale werkplaats of het activi
teitencentrum. Ook in andere gezins
vervangende tehuizen in de provincie
treft men oud-„Zonneveld"-bewoners
aan. Vaak ook konden ze weer naar huis
of gingen zij zelfstandig wonen, al of
niet met begeleiding.
Uiteraard komt „gewoon werkloos zijn"
ook onder hen voor. Heel vaak was het
verblijf in het revalidatiecentrum van
korter duur. Na een jaar of langer kon
den ze terug naar huis om het onderwijs
aan de kleuterschool, de basisschool of
een andere school voor speciaal of
voortgezet onderwijs te vervolgen.