r A/ X
1 f AA ff
9' Az
een bijna vergeten bladzijde
210
ding van klachten over een „indringer".
Het schijnt dat een actieve minderheid
binnen de Zierikzeese groep onder lei
ding van de kerkeraadsleden een oefe
naar, Johan Willem Vijgeboom, heeft
laten overkomen om hier als „leraar" op
te treden. Hij heeft in het woonhuis
naast het pakhuis, dat weldra als „kerk"
dienst gaat doen, zijn intrede genomen.
Dit alles stemt tot verbazing, omdat het
formeel achter de rug van de regionale
kerkeraad wordt „georganiseerd"! Dat
is teveel van het goede. Verantwoor
ding en tuchtmaatregelen blijven niet
uit. Wanneer korte tijd later ds. Budding
op het eiland verschijnt om te Nieuwer-
kerk het H. Avondmaal te houden,
wordt er een broodnodige samenspre-
king op touw gezet. Op deze vergade
ring van 2 juli 1 841wordt besloten „al
le manslidmaten die te Zierikzee woon-
agtig zijn" niet toe te laten aan de H.
Avondmaalstafel. Reden: „dat zij...
met tekenen hunner namen op een re
kwest (zich) gewend hebben tot de mi
nister van Eeredienst onder de bena-
minge van Kristelijke afgescheiden ge
meente". Het moet voor Budding een
bittere pil geweest zijn. Goed, die zon
dag wordt er nog wel Avondmaal ge
vierd, maar in een verdeelde gemeente.
En tot de „Nabetrachting" komt hij niet.
De andere twee diensten (er werden ge
woontegetrouw drie diensten per zon
dag belegd) nemen wellicht de ouder
lingen op zich. Men grijpt dan terug op
zéker een „oud-vadertje"De volgen
de dag al vertrekt Budding naar Sint-
Philipsland. En vanaf die tijd zien we de
wegen uiteengaan! 20 Augustus 1 841
betekent een ongekend dieptepunt in
de Zierikzees-Duivelandse verhoudin
gen. Van Farowé notuleert:
„Aanschrijving te doen aan de lede
maten die te Zierikzee woonagtig
zijn, daar men vroeger als in eene
gemeente waren aangesloten, maar
nu om een en (h)ander punt en vroe
ger gemeld, beschouwen wij als niet
meer een ingesloten gemeente te
zijn"!
Kort en goed komt het hierop neer, dat
„Zierikzee" verraad aan de Gerefor
meerde beginselen gepleegd heeft, ter
wijl Duiveland onverkort daaraan vast
houdt, ondanks de daaruit voort
vloeiende gevolgen!
Als extra kanttekening kan nog worden
Cu/arz wf J} ff
Arr/cc„zaa7>
LAac/-/tx./c /iGcr (j/'ó'/Cïzzió-rz '/e// Ac Ac ut CUin /zAn
A&.r€z r/-y£ A//A Crc/U/Au ^/ii
cAs y-yAv/c Z'/Arz A./zrfc/f A/XA/L-//iwr> Zty fAcZ-evtvZZZffi Xe.
A
tfCscZUirrt <A> Ate,/*yprsn tA Ct\_ rt cf&Ajvy Z'CCyive/
X' fvX C/ff/c V/J jm. 7*0/1 (A 'kv/A
ét Ay/f/uAxL é>ztJAfy /ïfAAy ci/ify/c elfAt/w A&Sf ftt/~
A^AAc/t> AAj /AA&/ZU.CA A-ciy /teyv/tf)Ac/A C/c /i/oè r/pA/y/^
ACuX Jyr cc./txcifiy//uA izA/if Itercs yjt ri/ós-
Af/c/' /'A cAf 4-C/A ne Cr t?-€ze/^tuz^
Ast /o~A /ut c/(Au f (v A"X& 'Zf/y*/ Xpf /y cA/zA
'Af ACf/ff e si, Cl// a/ &x ^A( eèe/t,< Jh u uje /uro^A/1**/*
Ac/Z/Cft/tX/z-A? f Cf/r AlvA£f Af//'te /V O.oXe r.-,X '/(/■"-
//h' //e ///cc .■yX/7/rz ff/Z /e fit Aa A A ce A'( - xf* 4*
A7 j A
- //AAyz y/t/yA c/tA/y
AcJlffcZ e/esr /'/i f/t.v'f}c AtAc.zrc/ez, Af/C/'//Ji-'C
y? y
Ac AiAfVAtfcf/ f/c> C'/tA Ji'rr//' cAr-w A/'£,A#//t/sc&
/-Cff/p'/y'A //zf> /<z cA/U/ff^A/s/'Z >-'<--A'///7S2s-/ J C A
yyfiBv-
De „eerste" afscheidingsbrief te Nieuwerkerk. (Handschrift van Dirk van Farowé).
vermeld, dat het verblijf van oefenaar
Vijgeboom te Zierikzee van slechts zeer
korte duur is geweest! Men krijgt hierzo
zijn twijfels over hem! Hij kan geen atte
statie overleggen, hoezeer hij ook het
stuk toezegt. Maar omdat dit kerkelijk
bewijs uitblijft, krijgt men „meer ver
moed van bezwaren aangaande zijn
persoon, en ook dat men vele gezegdes
door hem bevinde te dien einde opge
merkt hebben onwaarheid te zijn be
vonden". In de Zeeuwse kerkhistorie is
hij echter geen onbekende! Al in 1 822
was hij als oefenaar actief in het land
van Axel en stevende daar aan op een
formele afscheiding van de Hervormde
Gemeente. Hier ontstaat dan de „Oude
gesepareerde gemeente van Christus"
(of: „Herstelde Kerk van Christus").
Echter nergens heeft dit initiatief navol
ging gevonden, zoals wél twaalf jaar la
ter „De Afscheiding" te Ulrum. De rol
van Vijgeboom is die van een te vroeg
begonnen solist, die echter ook binnen
„De Afscheiding" maar moeilijk zijn
plaats kan vinden!
Duiveland onder druk
Het zal duidelijk zijn dat door het vast
houden aan de „Gereformeerde" prin-