veere en het lijnenspel van uw contouren 159 functie. - Behoud en zo mogelijk versterking van het historisch karakter. - Verbetering van het ruimtelijk beeld. Vanuit deze hoofd- en deeldoelstellin- gen kunnen de afzonderlijke aanbeve lingen onderling worden afgewogen. Hiermee ontstaat een algemeen be leidsmodel, dat nader getoetst aan de aspecten tijd, kosten, prioriteit en ni veau een concreet houvast voor het be stemmingsplan geeft. Belangrijke criteria voor de keuze van de onderdelen waren: - zij moeten belangrijk bijdragen aan de gewenste ontwikkelingsvisie; - zij moeten in kosten en tijd binnen tien jaar realiseerbaar zijn; - zij moeten grote realiseringskansen hebben, die maatschappelijk weinig omstreden zijn. De belangrijkste hoofdelementen uit het beleidsmodel richten zich op het Oranjeplein (woonbebouwing), de ver keersproblematiek (verkeersarm woon gebied, parkeerterreinen buiten de kern), sfeerverbetering (herinrichting van Kaai, Markt en overige straten in re latie tot de nieuwe verkeerssituatie), de woningverbetering (het opstellen van een uitvoeringsplan) en een actief aan koopbeleid (ten behoeve van het veilig stellen van waardevolle elementen en realisering van bepaalde aanbevelin gen). Het bestemmingsplan Het bestemmingsplan zoals datter visie is gegaan, week op bepaalde punten af van het beleidsmodel. Tussentijds wa ren enige beleidsbeslissingen genomen zoals het niet bebouwen van het Oran jeplein en de verplaatsing van de lagere school naar Zanddijk. Om woning- bouwmogelijkheden voor de jongere bevolking van voldoende omvang te scheppen is een gedetailleerde studie van de invulling van de open gaten ver richt. Niet de historische benadering (vrijwel alle open gaten zijn wel eens bebouwd geweest) maar de huidige ruimtelijke kwaliteit was hierbij de be langrijkste basisvoor de randvoorwaar den van de invullingen. De totale capa citeit van deze invullingen was 50 a 60 woningen. Het gedetailleerde bestemmingsplan geeft bindende regels ten aanzien van het gebruik en de bebouwingsmoge lijkheden. In aanvulling op de gangbare regelingen zijn ter bescherming van het bijzondere karakter een aantal bijzon dere bepalingen toegevoegd. Deze hebben betrekking op de bouwwijze (rooilijn, gevelindeling), dakvorm en dakhelling, materiaalgebruik, verande ringen aan verhardingen en beplanting en dergelijke zaken. Deze zijn niet voor het hele gebied even sterk van toepas sing. Aan een gebouw aan de Kaai die nen zwaardere eisen gesteld te worden dan aan de overkant van het Kanaal. Derhalve zijn gebieden onderscheiden waarin de zwaarte van de bijzondere ei sen verschilt. Tegenwoordig wordt een dergelijke gebiedsindeling bij de aan wijzing tot beschermd stadsgezicht door Monumentenzorg vooraf al aan gegeven. Slotopmerkingen Dat met de ter visielegging van het be stemmingsplan een jarenlang besluit vormingsproces tot een definitief plan was afgerond bleek geenszins het ge val. De vele bezwaarschriften waren niet onverwacht. Deze liepen uiteen van beargumenteerde bezwaren tegen be paalde details tot een per telegram geuite afkeuring van alle veranderingen van het bestaande karakter. Twee zaken stonden centraal: de nieuwbouwmogelijkheden en het ge bruik van de gedempte haven als par keerterrein. De bebouwing van het Oranjeplein is in enkele bezwaarschrif ten opnieuw ter discussie gesteld. Bij de raadsvaststelling van het plan is dit als nog in afwijking van een eerder ingeno men standpunt gehonoreerd. Ook de invulling van de open gaten onderging enige wijzigingen naar aanleiding van de bezwaren. Het gebruik van de ge dempte haven voor parkeren was even eens onderwerp van veel bezwaren. De ze locatie is gehandhaafd, mede omdat reële alternatieven ontbreken. Het gaat om een tijdelijk gebruik in het hoogsei zoen met een daaraan aangepaste groene inrichting. Geconcludeerd kan worden dat voor een voldoende maatschappelijke over eenstemming voor dergelijke moeilijke en moedige beslissingen tijd nodig is. Het planproces èn de planprocedure hebben daarin duidelijk bijgedragen. Een tweede opmerking ten slotte be treft de aard van een bestemmingsplan. Het maakt op basis van het gepleegde onderzoek planologische afwegingen voor de gewenste toekomstige ontwik kelingsmogelijkheden. Het is geen ac tieplan maar reguleert slechts. Een ac tief beleid voor de instandhouding van het culturele erfgoed is onontbeerlijk. Vooral de woningverbetering vraagt aandacht. De financiële offers die dit ook van de gemeente vraagt vallen in deze tijd zwaar. Dat de gemeente deze bereidheid heeft, mag blijken uit de re cente restauratieplannen voor de brug en de stadhuistoren. Al met al heeft het lijnenspel van Vee re's contouren van de afgelopen jaren tot een scherp beeld geleid van de te beschermen bijzondere kenmerken en de wenselijke of noodzakelijke toekom stige veranderingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1983 | | pagina 7