veere en het lijnenspel van uw contouren
157
Kaai te Veere.
- Herinrichting van het Oranjeplein
dat in de beleving een storende plek
vormt. Bebouwing komt het meest
in aanmerking. Ook de Torenwal
verdient een herprofilering als pro
menade.
- Ligging en karakter van de Koorn-
markt eisen een handhaving van de
stilte en rust. Recreatieve functies
dienen hier achterwege te blijven
(horeca, winkels, parkeren).
- Versterking van de ontmoetings
functie van Kaai en Markt door het
parkeren ondergeschikt te maken
bij herinrichting.
- Terreinafscheiding of bebouwing
van het gebied Kwartierstraat zal de
continuïteit en samenhang van be
paalde patronen herstellen.
- Het weghalen van wezensvreemde
elementen ter herstel van karakteri
stieke structuren en relaties zoals
voortzetting van de boomgaard bij
de Veerseweg, het water bij de
Mijnsherenstraat en dergelijke.
3. Sociaal-economisch
Een aantal opmerkelijke cijfers over de
bevolking, het wonen, de winkels en
dergelijke geeft inzicht in de sluimeren
de processen die in de afgelopen jaren
zich in Veere voltrokken. Zo is het aantal
inwoners binnen het beschermd stads
gezicht van 723 inwoners in 1 966 ge
daald tot 459 in 1 980 ofwel een gemid
delde daling van 19 inwoners per jaar.
Oorzaken zijn het ontbreken van nieu
we woonmogelijkheden in Veere zelf,
die wel in Zanddijk zijn gerealiseerd, en
het tweede-woningverschijnsel (48 van
de 247 woningen). Dit weerspiegelt
zich in de leeftijdsopbouw met erg wei
nig jeugd en zeer veel ouderen.
Verder zijn er tussen 1 945 en 1980 per
saldo slechts 38 woningen bijgekomen.
De kwaliteit van de woningen is even
eens zorgelijk: 38% is slecht. De woon
functie is duidelijk verschraald. Het
aantal arbeidsplaatsen was in 1976
's zomers 260 en 's winters 210. Het
verschil is een gevolg van toerisme en
recreatie. Slechts 30% werd door de
eigen beroepsbevolking vervuld. Het
aantal winkels is 20 en het aantal hore
cabedrijven 7. Dit zijn 5 winkels meer
dan in 1 970. Deze toename is te danken
aan de recreatie. Voor de dagelijkse be
hoefte resteren slechts 1 melk-, 1
groenten-, en 2 bakkerswinkels. De sla
gerswinkel is onlangs gesloten.
De toeristen zijn van grote invloed op de
omzetten: 47% in de voedingssector,
88 in de overige winkels en 75 in de
horeca.
De recreatie heeft sterke impulsen aan
Veere gegeven, vooral na het ontstaan
van het Veersemeer. Maar ook nadelen
zijn een gevolg. Het drukke zomersei
zoen steekt sterk af tegen de rustige
wintertijd, 's zomers zijn er verkeers
problemen en het recreatief wonen is
toegenomen. Twee processen zijn ken
merkend. Enerzijds veroudert de bevol
king en verarmt de woonfunctie wat ne
gatieve gevolgen heeft op de voorzie
ningen en de werkgelegenheid. Ander
zijds groeit de recreatieve functie met
positieve gevolgen voor de voorzienin
gen en de werkgelegenheid maar nega
tieve op het wonen. De afhankelijkheid
van de recreatie groeit ten koste van de
eigen afnemende bevolking. Vanuit so
ciaal-economisch oogpunt dient dit
proces dan ook omgebogen te worden
ten gunste van het wonen. Dit leidt tot
de volgende aanbevelingen.
- Uitbreiding van de woningvoorraad
op open ruimten en in open gaten.
Bij voorkeur met een stevige impuls
(bijvoorbeeld op het Oranjeplein) en
daarna geleidelijk wat minder maar
continu. Ook terugdringing van het
aantal tweede woningen is wense
lijk.
- Concentratie van het recreatiege
beuren op Markt, Kaai, Torenwal
(druk) en Koornmarkt en O.L. Vrou
wenkerk (stil) en elders een rustige
woonsfeer behouden.
- Geen recreatieve uitbreidingen
meer maar een afronding mede in
verband met de verkeersdrukte.
Dus geen uitbreiding van de jacht
haven.
- Geen nieuwe winkelvestigingen
toestaan, hooguit uitbreidingen of
verplaatsingen naar het gebied
Kaai-Markt.
4. Verkeer
Twee aspecten zijn van belang, name
lijk de verkeers- en parkeersituatie. Het
verkeersonderzoek van juli 1 977 toon
de aan dat dagelijks gemiddeld 6000
auto's deoudestad in- en uitgingen. Op
zondag waren dat er zelfs 7000. Hoe
wel deze stroom met éénrichtingsver
keer wel verwerkbaar is tast het toch
het verblijfsklimaat ernstig aan (wande
lende toeristen, de historische schaal).
Ook de parkeersituatie is navenant. De
parkeercapaciteit van 765 plaatsen op