veere en het lijnenspel van uw contouren 157 Kaai te Veere. - Herinrichting van het Oranjeplein dat in de beleving een storende plek vormt. Bebouwing komt het meest in aanmerking. Ook de Torenwal verdient een herprofilering als pro menade. - Ligging en karakter van de Koorn- markt eisen een handhaving van de stilte en rust. Recreatieve functies dienen hier achterwege te blijven (horeca, winkels, parkeren). - Versterking van de ontmoetings functie van Kaai en Markt door het parkeren ondergeschikt te maken bij herinrichting. - Terreinafscheiding of bebouwing van het gebied Kwartierstraat zal de continuïteit en samenhang van be paalde patronen herstellen. - Het weghalen van wezensvreemde elementen ter herstel van karakteri stieke structuren en relaties zoals voortzetting van de boomgaard bij de Veerseweg, het water bij de Mijnsherenstraat en dergelijke. 3. Sociaal-economisch Een aantal opmerkelijke cijfers over de bevolking, het wonen, de winkels en dergelijke geeft inzicht in de sluimeren de processen die in de afgelopen jaren zich in Veere voltrokken. Zo is het aantal inwoners binnen het beschermd stads gezicht van 723 inwoners in 1 966 ge daald tot 459 in 1 980 ofwel een gemid delde daling van 19 inwoners per jaar. Oorzaken zijn het ontbreken van nieu we woonmogelijkheden in Veere zelf, die wel in Zanddijk zijn gerealiseerd, en het tweede-woningverschijnsel (48 van de 247 woningen). Dit weerspiegelt zich in de leeftijdsopbouw met erg wei nig jeugd en zeer veel ouderen. Verder zijn er tussen 1 945 en 1980 per saldo slechts 38 woningen bijgekomen. De kwaliteit van de woningen is even eens zorgelijk: 38% is slecht. De woon functie is duidelijk verschraald. Het aantal arbeidsplaatsen was in 1976 's zomers 260 en 's winters 210. Het verschil is een gevolg van toerisme en recreatie. Slechts 30% werd door de eigen beroepsbevolking vervuld. Het aantal winkels is 20 en het aantal hore cabedrijven 7. Dit zijn 5 winkels meer dan in 1 970. Deze toename is te danken aan de recreatie. Voor de dagelijkse be hoefte resteren slechts 1 melk-, 1 groenten-, en 2 bakkerswinkels. De sla gerswinkel is onlangs gesloten. De toeristen zijn van grote invloed op de omzetten: 47% in de voedingssector, 88 in de overige winkels en 75 in de horeca. De recreatie heeft sterke impulsen aan Veere gegeven, vooral na het ontstaan van het Veersemeer. Maar ook nadelen zijn een gevolg. Het drukke zomersei zoen steekt sterk af tegen de rustige wintertijd, 's zomers zijn er verkeers problemen en het recreatief wonen is toegenomen. Twee processen zijn ken merkend. Enerzijds veroudert de bevol king en verarmt de woonfunctie wat ne gatieve gevolgen heeft op de voorzie ningen en de werkgelegenheid. Ander zijds groeit de recreatieve functie met positieve gevolgen voor de voorzienin gen en de werkgelegenheid maar nega tieve op het wonen. De afhankelijkheid van de recreatie groeit ten koste van de eigen afnemende bevolking. Vanuit so ciaal-economisch oogpunt dient dit proces dan ook omgebogen te worden ten gunste van het wonen. Dit leidt tot de volgende aanbevelingen. - Uitbreiding van de woningvoorraad op open ruimten en in open gaten. Bij voorkeur met een stevige impuls (bijvoorbeeld op het Oranjeplein) en daarna geleidelijk wat minder maar continu. Ook terugdringing van het aantal tweede woningen is wense lijk. - Concentratie van het recreatiege beuren op Markt, Kaai, Torenwal (druk) en Koornmarkt en O.L. Vrou wenkerk (stil) en elders een rustige woonsfeer behouden. - Geen recreatieve uitbreidingen meer maar een afronding mede in verband met de verkeersdrukte. Dus geen uitbreiding van de jacht haven. - Geen nieuwe winkelvestigingen toestaan, hooguit uitbreidingen of verplaatsingen naar het gebied Kaai-Markt. 4. Verkeer Twee aspecten zijn van belang, name lijk de verkeers- en parkeersituatie. Het verkeersonderzoek van juli 1 977 toon de aan dat dagelijks gemiddeld 6000 auto's deoudestad in- en uitgingen. Op zondag waren dat er zelfs 7000. Hoe wel deze stroom met éénrichtingsver keer wel verwerkbaar is tast het toch het verblijfsklimaat ernstig aan (wande lende toeristen, de historische schaal). Ook de parkeersituatie is navenant. De parkeercapaciteit van 765 plaatsen op

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1983 | | pagina 5